Connecting the dots na 25 jaar ondernemen
24 maart 2022 
in Blog
6 min. leestijd

Connecting the dots na 25 jaar ondernemen


Hoe gooi je het roer om op een dusdanige wijze dat je er direct béter van wordt in plaats van slechter? In onderstaand artikel neem ik je mee in mijn reis en kom ik tot één conclusie: verbrand nooit je schepen achter je maar zoek de win-win-win situatie die je kunt bereiken door al je kennisgebieden te combineren met je opgebouwde netwerk én met je nieuwe markt-product combinatie.


Na véél te lang op school te hebben gezeten kwam ik via een (goed betaalde) stage en een scriptie die ik als onderzoek verkocht in de ICT terecht. Ik werd daar zo ongelukkig dat ik ervoor koos om weer terug te gaan naar de schoolbanken. En meldde mij aan bij de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, voor de studie 'Culturele bedrijfsvoering). Nou was de ICT verschrikkelijk, maar het beeld van directeur worden van een museum of een gallery, maakte me pas écht ongelukkig. Maar goed, toen zei ik na A nog altijd B. 

Na twee mislukte sollicitaties (ik werd NIET aangenomen, ongelooflijk, ze zaten NIET op me te wachten) belde ik twee bekenden, of ze wat voor me wisten. Dat bleek een gouden greep.

Op 5 april 1996 opende ik op 26 jarige leeftijd samen met mijn compagnons Ruud en Irene mijn en dus ons eerste bedrijf. Het overdekte strand The Beach (met vloerverwarming) werd in korte tijd een hit en was 'als een jongensboek'. 

Met ons bijzondere product en bijzondere locatie hadden we een unieke propositie. We werkten ons helemaal te pletter, overkwamen diverse bedreigingen en 5 jaar later vond ik het tijd voor de volgende stap. We hadden een omzet van een paar miljoen, 20 vaste en 40 oproepkrachten en waren mede-eigenaar van het vastgoed geworden. 

Ik vond het eentonig worden, wilde wat anders, verkocht mijn aandeel en met een lekker bedrag op mijn bankrekening gooide ik het roer om.

Mijn fascinatie voor content maken had ik al redelijk kunnen uitleven in The Beach; daar hadden we al vanaf 1997 onze eigen website, had alle muziek die we draaiden al lang gedigitaliseerd en de mogelijkheden om free publicity met opvallende events en content al volledig uitgenut. 

Maar ik wilde meer.

Dus ik verkocht een half jaar website techniek en startte daarna mijn eerste crossmedia activiteiten bij de KRO. Het zal rond 2003 geweest zijn dat we de servers van de publieke omroep platlegden met een crossmedia actie die wat uit de hand liep.

De gebruikelijke media transformeerden mij niet snel genoeg en met een stel studenten startte ik een Crossmedia Concepting bedrijf rond 2007. We waren onze tijd een beetje ver vooruit maar dat mocht de pret niet drukken. 

Ik startte een MBA Crossmedia en kwam daar in contact met een professor in de informatica. Hij deed toen al veel met big data, online sentiment en crawling (vrij technisch dus) en zocht een creatieve partij daarbij. 

Hij werd stille vennoot in mijn bedrijf en speelde ons mooie klanten door. 

Ondertussen had ik door dat de term Social Media meer tongen los bracht dan Crossmedia. We waren één van de eersten die het woord foutloos konden spellen en dat leverde veel leuke opdrachten op.

Maar met mijn creativiteit was ik behoorlijk de financiële kant van het verhaal uit het oog verloren. Mijn schatkistje was niet leeg, ik was al door de bodem voordat ik het doorhad en plots zat ik in financieel zwaar weer.

Om een beetje contant geld te hebben, begon ik weer gitaarles te geven, dat deed ik als student ook als bijverdienste. Ik ben een behoorlijk allround gitarist, maar absoluut geen muzikant. Toch wist ik 'een snaar' te raken met mijn simpele aanpak, en ik besloot om video's op Youtube te zetten. 

Eén van die video's ging viraal. Ik liet één van de studenten een website bouwen, daar zetten we de video's op en ik plakte er een koopknop onder. De volgende dag kwam de eerste betaalde bestelling binnen!

Dit was wel érg leuk, geld op de automaat. Ik domineerde Social Media en de zoekmachines met mijn gitaarlessen. Had alles op basis van de 4 urige werkweek ingericht en het geld kwam vanzelf binnen. Dat trok de aandacht. 

Ik begon les te geven op diverse Hogescholen en bij diverse internet opleiders. Kreeg mooie opdrachten van gemeente Amsterdam, Politie, ANWB, Renault en diverse uitgevers. 

Later werd ik programma manager bij diverse partijen en deed ik diverse opdrachten, waarbij ik altijd al snel 'het roer om' gooide bij de opdrachtgever. 

Zo werkte ik voor mooie partijen, maar voelde ik me altijd nét niet op mijn plaats. Grote kantoren met veel mensen, de lunch als hoogtepunt van de dag; ik kon er niet zo goed tegen. 

Eind 2019 liep één van de opdrachten (bij ING) af en besloot ik dat ik maar weer eens van koers moest veranderen. Ik wilde terug naar vroeger, toen ik 'directeur' van een 'lokaal' bedrijf was. 

Dus zocht ik op Linkedin op die termen en kwam al snel bij een 'Natuur Initiatief' van boeren die met de verkoop van hun eigen zuivel in de metropool regio Amterdam hun weilanden wilden optimaliseren voor de weidevogels. 

Ik solliciteerde op de functie en begin 2020 trad ik aan met de bedoeling om directeur van de op te richten BV te worden.

Toen brak plotseling totaal onverwacht Corona uit. Onze omzet decimeerde en ik moest alles uit de kast trekken om voort te kunnen gaan. 

Onder mijn leiding haalden we Albert Heijn binnen, 'heroverden' we de stad Amsterdam met een media spektakel, haalden we in 6 weken €300.000 op met crowdfunding en behaalden we voor een giga bedrag aan free publicity. 

Corona bleek voor mij een bevrijdende werking te hebben en alle ondernemende capaciteiten in mij naar boven te brengen. 

Maar ook al mijn andere skills kwamen goed van pas. Connecting the dots; ervaringen uit het verleden stapelen en daar het beste uit halen. Een prachtige term, gevoed door Steve Jobs van Apple die hem als term in 2005 introduceerde.

Toch was de fabriek die de boeren hadden van begin af aan een slecht idee geweest en verliesgevend. Het collectief van boeren ging failliet met een schuld van meer dan 1,5 miljoen euro, maar toch lukte het me om nieuwe financierders te vinden en het faillissement zonder al te veel kleerscheuren af te wikkelen. We kochten het merk van de rechter terug en maakten een succesvolle doorstart. Al met al waren we maar 1,5 week niet leverbaar.

Toch begon ik steeds meer in te zien waar ik mijn voldoening uit haal. Niet zozeer in het verkopen van melk. Dat vind ik totaal niet interessant. Maar wel om met nieuwe business modellen bezig te zijn. Mijn creativiteit in te kunnen zetten. Mijn doorzettingsvermogen uit te testen. Vernieuwende dingen te doen. 

Tegelijkertijd bleef mijn online business (lees mijn online gitaarles) lopen als een gek. Ik had er een abonnementsmodel van gemaakt en de inkomsten stromen nu nog steeds als vanzelf binnen.

 Toen ik mijn dochter in september wegbracht naar Frankrijk voor haar werk op een wijngaard, en later naar Duitsland voor een nieuw avontuur, ging het mij dagen. De vrijheid die ik daar ervoer, spoorden me aan 'om mezelf opnieuw uit te vinden'.

Sterker nog, de drang werd zo groot, dat ik het gevoel niet meer kon negeren. 

Nou heb ik natuurlijk geregeld het roer om gegooid en daarbij ook mijn oude schepen verbrand. Mijn schoenen verkocht voordat ik nieuwe had. En de huid misschien ook wel eens verkocht zonder dat ik de beer geschoten had. 

Al snel zag ik in dat ik juist NIET moest kiezen voor iets nieuws, maar het oude moest combineren en daar voor mezelf het beste uit halen; ofwel connecting the dots.

En daarom heb ik de OnlineStarsAcademy in het leven geroepen. Daar leer ik experts met een senior niveau hoe ze van het digitaliseren van hun kennis een business model kunnen maken. Hoe ze kunnen ondernemen, investeerders kunnen aantrekken, free publicity kunnen krijgen, crowdfunders aan zich kunnen binden. Hoe ze een goede online presence krijgen op social media en hun expertise kunnen onderstrepen, en hoe ze online programma's kunnen maken. 

Dat kunnen individuen zijn, maar ook kleine of grotere groepen, bijvoorbeeld een collectief van coaches. 

Het is nog te vroeg om te roepen dat dit een megasucces is. Maar de eerste online stars hebben zich al aangediend en het voelt zo ontzettend goed.. gek genoeg word ik er helemaal rustig van en zegt alles in mij: dit komt goed. 

Misschien is dit wel de eerste keer in mijn leven dat ik, na al mijn omzwervingen die ik misschien wel nodig had, zo' basaal goed gevoel over me heb dat ik op geen enkele manier twijfel of ik de goede keuze heb gemaakt. 

Doe je met ons mee en gooi jij ook het roer om? 

Over de schrijver
Michel Penterman maakte de afgelopen jaren furore met zijn online cursussen en passieve inkomsten stromen op basis van de 4 urige werkweek. Meer dan 13 jaar online ervaring en meer dan 25 jaar ondernemers- en levenservaring heeft hij nu ingezet om andere experts te helpen meer en leukere verdiensten te realiseren met hun kennis. Vaak in een drietraps raket: 1) online presence optimaliseren 2) een eigen online programma maken 3) opschalen met online marketing, guerilla marketing, crowdfunding, investeerders en groeien met complementaire partners
Michel Penterman
Door

Michel Penterman

op 24 Mar 2022

Laat je reactie hier achter

Reactie plaatsen
Ontvang nú de belangrijkste tips in je mail en Shine Like a Star!