🔥 Meer dan 250.000 weergaven op Google Maps? Daar wil ik graag meer over vertellen! De naam? #GoogleMapsMarketing of zoiets? 🤣
Google Maps als marketing instrument?
Sinds een paar maanden bezoeken we de Amsterdamse horeca met de bakfiets. Bij iedere zaak maken we een mooie foto met de bakfiets en plaatsen die vervolgens op Google Maps.
Eerst als update van een bezoeker en daarna als recensie van de locatie. Natuurlijk altijd ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
First Mover Advantage
Gevolg: binnen twee maanden ben ik één van de top- reviewers in Amsterdam ;-) én we zijn met de Boeren van Amstel bakfiets al meer dan 250.000 keer 'vertoond' op Google Maps.
Als je op Google Maps een horecazaak opzoekt, komt zo meteen overal onze bakfiets tevoorschijn 😂 .
Fietsen met een strategie
Nou is het niet zo, dat we alleen wat rondfietsen en foto's maken. Nee, daar zit een hele strategie achter natuurlijk!
Zo weten we dat 10% van de Nederlandse horeca in Amsterdam zit, ongeveer 1500 zaken zijn potentiële klant en daarvan is ongeveer 50% de ideale klant van Boeren van Amstel. Dat zijn koffie tentjes, restaurants met grote terrassen of café/bars met veel zitplaatsen waar veel cappuccino wordt geconsumeerd. Voor als je het nog niet wist: volle melk is het grootste horeca product en wordt gebruikt in de cappuccino.
Onderdeel van een integraal geheel
Goed, het rondfietsen op de bakfiets levert dus direct zichtbaarheid op en ons imago 'ouderwets lekker' en 'lokaal' wordt natuurlijk perfect door die bakfiets uitgedragen.
Bovendien kun je met de bakfiets heel makkelijk en zonder parkeerkosten tot vlakbij de klant komen, en is het een hele 'beleving' als je een pak melk tevoorschijn tovert en er de zaak mee in loopt.
Handige app om alles te verwerken
Vervolgens hebben we met Glide een handige app gemaakt. Daar voer je de gegevens in en met name het email adres en de contactpersoon zijn van belang, verder is het heel belangrijk dat we weten hoeveel volle melk ze gebruiken en dat we weten bij welke groothandel ze zitten. Dan kun je aan de hand van urgentie (laag, middel, hoog) aangeven wat de aandacht is die deze klant moet gaan krijgen.
Aan de hand van het aantal liters kunnen we een inschatting maken hoeveel we kunnen gaan groeien én we weten exact dus bij welke groothandel een potentiële klant zit.
50 bezoeken per week
We streven dus naar minimaal 50 bezoeken per week. Met een conversiepercentage van 4% tot 6% moet dat dus 2 tot 3 nieuwe klanten per week opleveren.
En hebben we binnen 15 weken dus alle 750 hotte leads bezocht!
Opvolging met email marketing en Instagram / Facebook
Vervolgens voeren we deze klanten op in onze emailmarketing en nemen we ze mee op Instagram en Facebook.
Hoe haal je meer uit Google Maps?
Maar goed, dat Google Maps is dus verdomd handig:
- in je vooronderzoek kun je per gebied uitzoeken waar de geschikte klanten zitten
- hiervan kun je 'lijsten' maken van geschikte klanten
- deze lijsten kun je met je collega's delen
- en je kunt er opmerkingen bij plaatsen
- je kunt dus reviews en updates erbij plaatsen (zie hieronder)
- en je kunt Google Maps jou laten volgen zodat je altijd kunt zien waar je bent geweest.
Free publicity op Google Maps
Een paar tips die, denk ik, helpen:
- plaats het reclame object (bij ons de bakfiets dus) precies in het midden van de foto. Zo blijft deze altijd in beeld
- zorg dat de naam van de lokatie goed zichbaar in beeld is zorg dat de omgeving herkenbaar in beeld is
- bewerk je foto dusdanig dat dat deze overal dezelfde 'tone of voice' heeft
- laat Google Maps je volgen (als je niet bang bent voor Big Brother)
- maak de foto's onderweg, maar plaats ze achteraf
- schrijf je tekst eenmaal en copy/paste hem.
Lifehack met je telefoon en Google Maps
Of beter, doe de volgende lifehack met je telefoon 😉:
Zet 'tekst aanvulling' aan. Zo hoef je maar een paar letters van een afkorting te bedenken en wordt de rest aangevuld. De afkorting onthoud je door logische termen te gebruiken:
* bijv. NIPLA (NICE PLACE)>
en dan wordt bij mij de tekst automatisch als volgt aangevuld:
"Beautiful place, nice staff and delicious cappuccino. Ask for the local milk from the 'Boeren van Amstel'. Together with the Birdprotection, they maintain the 'back yard of Amsterdam' for the meadow birds and ensure more biodiversity."
of:
* PRPL (PRACHTIGE PLEK)>
en dan wordt de tekst voor den 'Ollanders automatisch aangevuld:
"Prachtige plek, leuk personeel en heerlijke cappuccino. Vraag naar de lokale melk van de 'Boeren van Amstel’. Zij onderhouden samen met de Vogelbescherming de ‘achtertuin van Amsterdam’ voor de weidevogels en zorgen voor meer biodiversiteit."
First mover advantage
Ik ben benieuwd hoe lang we hier gebruik van kunnen maken. Op naar de miljoen weergaven in, laten we zeggen, eind deze zomer?