Guerilla Marketing en Free Publicity zijn eenvoudig te combineren en versterken elkaar vaak. In de afgelopen jaren heb ik een patroon ontdekt tussen succesvolle acties die veel media aandacht kregen en minder succesvolle acties.
Deze 5 tips wil ik met je delen, zodat ook jij met jouw organisatie de kracht ontdekt van deze tool.
1) Bouw aan relaties met journalisten
Raak ervan overtuigd dat jouw nieuws van harte welkom is bij journalisten. Het biedt hen een kans om op een makkelijke manier aan content te komen, het scheelt hen werk en ze kunnen er mooie sier mee maken. Journalisten zijn ook maar mensen. Dus betrek ze in het proces, stem met hen af en vraag om feedback. Bouw een goede band met hen op, dan kun je altijd nog een keer bij hen terugkomen.
2) Tegenstellingen werken
In de winter iets warm doen, kleine David vecht tegen grote Goliath, ouderen wegzetten tegen jongeren, mannen tegen vrouwen; ik weet niet of het allemaal nog mag, maar dit soort berichten gaat erin als zoete koek.
Voor een TV programma deden we onderzoek naar de Werkplek. Bleek dat vrouwen het liefst een bloemetje hadden en mannen het liefst een foto van het gezin. Geloof het of niet, maar hiermee haalden we álle kranten destijds. Ons onderzoek? N = 13 ;-)
3) Denk in krantenkoppen
Hoe kort kun jij je actie samenvatten? En wat zou de krantenkop worden? En de eerste alinea? Als je hier al merkt dat iets moeilijk uit te leggen is, dan is de kans groot dat je niet écht gaat scoren.
Bij één van onze acties kopten we zelf: 'Boeren heroveren Amsterdam'.
1e alinea: de stad is de afgelopen decennia overgenomen door multinationals die geen binding meer hebben met de bewoners en de boeren. Daarom heroveren wij vandaag 'onze' stad.
Gevolg: 250k aan mediawaarde. De Telegraaf kopte: 'Melk uit Mokum'. Mooie alliteratie!
4) Denk aan de wet van Pleuris
Hoe media-genieker de actie, des te meer gratis media aandacht. Denk niet alleen in krantenkoppen maar vooral ook in beelden, foto's met name en video. Wat krijgt de kijker te zien? Hoe groot is het 'wow' effect? En hoe opzienbarend is het nieuws?
5) Maak afspraken en bepaal zélf je voorwaarden
Bij een faillissement gaven we Het Parool de exclusieve scoop, als we zelf konden aangeven wanneer het bericht gepubliceerd kon worden.
Op een vrijdag gaven we akkoord zodat het artikel op zaterdag (met opvallende foto) in de krant kon staan en we in het weekend zoveel mogelijk mensen bereikten.
De kop van het artikel? 'Boeren van Amstel na faillissement weer snel in de schappen'. Zo wist iedereen dat we weer te kopen waren met een toelichting in het artikel.
Meer tips voor Guerilla Marketing
En zo zijn er nog veel meer tips. Belangrijkste is dat je weet waar je mee bezig bent, want het afbreukrisico is groot.
Wil je sparren over je actie of er alles over leren? Laat het dan hier onder weten in de reactie.
Of tag iemand voor wie je het interessant vindt, dank!