Sinds de lancering van onze Amsterdammerkaas… weten we niet zo goed wat ons overkomt. Beter gezegd: we zijn in een hele andere dynamiek terechtgekomen. Het verhaal van het teruggeven van de Amsterdammerkaas aan Amsterdam vindt veel gehoor. Niet alleen internationaal – vorige week stonden we in een Braziliaanse krant en volgende week komt er een Chinese delegatie over om te zien hoe we het doen – maar ook zeker lokaal. Misschien wel juist in Amsterdam!
Koks, cateraars, restaurants en particulieren zien de Amsterdammerkaas helemaal zitten. Natuurlijk omdat het gewoon vreselijk lekker is (vraag dat maar aan iedere chef), maar ook door het verhaal erachter. De link met de historie van Amsterdam, dat ooit werd opgericht vanuit Ouderkerk aan de Amstel door de heren van Amstel, maakt het bijzonder. Boeren van Amstel verwijst daar rechtstreeks naar. Maar ook onze natuurprestaties spreken mensen aan.
Met elke kaas dragen we direct bij aan agrarisch natuurbeheer, zoals het inzaaien van slootranden voor meer biodiversiteit. Dat sluit mooi aan op de huidige plannen van het kabinet om dit verder uit te breiden. Hoe mooi dat een product als kaas zo’n concrete impact kan hebben!
Anderhalve week geleden stonden we zelfs op het podium bij het Amsterdam 750-diner. Een bijzondere avond, met heerlijke gerechten en mooie optredens. Het was ook een weerzien met een oud-collega van vroeger, die ons wat vragen stelde over de Amsterdammerkaas. Samen met Wes, Boelkees en Marian hebben we enorm genoten. Veel dank aan Erik Derksen van Event Culinair en de chef-koks die er iets prachtigs van hebben gemaakt!
We voelen ons ontzettend gesteund in deze missie – lokaal én internationaal – en zijn heel dankbaar voor alle enthousiaste reacties.