Help je mee?
Ik ben geen goede vormgever maar des te meer een conceptueel dromer en doener. Nu ik bijna 4 jaar mede leiding geef aan natuurinitiatief Boeren van Amstel beginnen mijn PERSOONLIJKE ambities steeds duidelijker te worden. De natuur herstellen op een duurzame en langdurige manier, met participatie van lokale bewoners, bedrijven, investeerders, boeren, natuurverenigingen én de overheid.
WINSTGEVENDE ACTIVITEITEN MET EEN EIGEN P&L
Het gaat er volgens mij om dat je in cirkels lokale en premium merken bouwt met daaronder diverse gezamenlijke activiteiten zoals de verkoop van eigen voedselproducties in de retail, groothandel en bedrijfscatering, eigen horeca locaties waar je je eigen producten verkoopt en het merk verder uitdraagt, event locaties waar (duurzame) kennis gedeeld kan worden, educatieve events; activiteiten die zélf hun broek kunnen ophouden.
BLENDED FINANCE
Deze activiteiten worden blended gefinancierd met:
- de basis: betrokken lokale ondernemers (dus ook boeren) die met hart en ziel werken en daar financieel en intrinsiek goed voor beloond kunnen worden
- lokale bewoners die zich middels crowdfunding mentaal mede-eigenaar voelen, zich aan het merk binden en potentiële klanten én ambassadeurs zijn
- impact investeerders die betrokken zijn bij hun leefomgeving en die zorgen voor seed funding
- private equity voor in de groeifase
- natuurpartijen die de natuurprestaties kwalificeren en valideren, en de impact communiceren
- (haalbaarheid)subsidies voor ontwikkelingen die een maatschappelijk doel dienen
SNIJVLAK VAN ECONOMISCH EN ECOLOGISCH
In mijn filosofie heeft duurzaam alleen zin als het ook langdurig is, en moet dus het spanningsveld van ecologisch en economisch opgezocht worden.
COMMERCIEEL
Lokale merken hebben alleen zin als ze -zoals ik dat altijd zeg- rete-commercieel zijn ingericht en dus een primaire focus hebben op een rendabele bedrijfsvoering met een goed verkoop- en marketingapparaat, goede distributie en een administratie van waaruit je makkelijk kunt sturen op je cashflow positie.
LEAN & MEAN EN VAN DEZE TIJD
Een lean & mean no-nonsense bedrijfsapparaat en geen theeclubje waar alleen maar gepraat wordt. Maar waar natuurlijk wél ruimte is voor inclusiviteit en diversiteit.
SAMENWERKEN EN SAMEN STERK
Voorts moeten niet alleen de lokale cirkels intensief samenwerken maar juist ook de regionale cirkels.
Denk aan:
- het gezamenlijk opbouwen en uitnutten van het merk
- het gezamenlijk zorgen voor duurzaamheidskeurmerken
- het effectief gezamenlijk inzetten van sales en marketing
- data met elkaar delen
- administraties consolideren en datapools zoals EDI en GS1 gezamenlijk gebruiken
- gezamenlijk gesprekspartner zijn voor nationale inkopers
- en natuurlijk vooral de natuurkennis met elkaar delen.
HELP
We staan nog helemaal aan het begin en momenteel ben ik informeel en op eigen titel bedrijfsstructuren aan het inventariseren waarbij schaalbaarheid en gezamenlijkheid centraal staan.
Help je mee?