Voor het einde van de maand april gaat gitaarles.nl als community verder. Klanten worden leden en gaan een laag maandelijks bedrag betalen. Daarmee wordt het voor meer mensen mogelijk om gitaarles te volgen zonder dat het ze meteen een rib uit hun lijf hoeft te kosten.
[In de komende blogs zal ik je informeren over de voortgang van de bouw van de community en de dingen waar we tegen aan lopen]
Grote community met diverse niveaus
Nu hebben we best wel een behoorlijke uitdaging: we moeten ruim 50.000 bestaande leden toegang geven tot het gratis gedeelte. Daarnaast moeten zo’n 5.000 bestaande klanten toegang krijgen tot het betaalde gedeelte.
Hoe overstappen naar een online community
De grote vraag is bij het verplaatsen van zoveel leden: hoe kun je dit het beste doen. Momenteel ontwerpen we een paar scenario’s.
Gebruikersgroepen in communities aanbrengen
Er zijn 5 groepen gebruikers voor de nieuwe community:
1) nieuwe bezoekers die een proefles willen doen en zich hiervoor aanmelden
2) nieuwe klanten die voor het eerst op de site komen en direct besluiten om een abonnement op de community af te nemen
3) bestaande klanten die in het verleden betaald hebben voor de content die volgens het oude principe geplaatst werd.
4) actieve ‘optinners’ die nog geen toegang tot een pakket hebben gekocht maar wel dagelijks de opvolgmails ontvangen en openen
5) passieve ‘optinners’ die nog geen toegang tot het pakket hebben gekocht en de dagelijkse opvolgmails niet meer ontvangen/openen
Lanceringsmogelijkheden: kansen en bedreigingen voor een community
Op het moment van lanceren doen zich diverse kansen maar ook bedreigingen voor. De grootste bedreiging huisvest zich in het feit dat dingen ‘fout’ kunnen gaan. Op zich is dat geen ramp, maar als er bij 50.000 emailadressen iets ‘fout’ gaat, dan heb je er een maandtaak aan om alle problemen op te lossen.
Launch scenario’s voor je community
Daarom is het goed om over een aantal launch scenario’s na te denken, met het bovenstaande risicoprofiel in gedachte.
Scenario 1: Soft Launch van je community
Alles blijft het zelfde, maar
– een nieuw, betalend lid dat zich aanmeldt, krijgt toegang tot de betaalde community, waar vervolgens de content dripping plaatsvindt
Voordeel: langzame vulling, problemen zijn onder controle
Nadeel: commercieel gezien niet optimaal
Scenario 2 voor de launch van je community
Alles blijft hetzelfde, maar:
– een nieuw, betalend lid dat zich aanmeldt, krijgt toegang tot de betaalde community, waar vervolgens de content dripping plaatsvindt
– bestaande klanten krijgen tegen een kleine vergoeding ook toegang tot de online community
Voordeel: langzame vulling, problemen zijn onder controle
Nadeel: commercieel gezien niet optimaal
Scenario 3 voor de launch van je community
Alles blijft hetzelfde, maar:
– een nieuw, betalend lid dat zich aanmeldt, krijgt toegang tot de betaalde community, waar vervolgens de content dripping plaatsvindt
– de actieve optinners krijgen de kans om zich tegen een vergoeding met korting aan te melden
Scenario 4 voor de launch van je community
Alles blijft hetzelfde, maar:
– een nieuw, betalend lid dat zich aanmeldt, krijgt toegang tot de betaalde community, waar vervolgens de content dripping plaatsvindt
– de actieve en passieve optinners krijgen de kans om zich tegen een vergoeding met korting aan te melden
Scenario 5 voor de launch van je community
Alles blijft hetzelfde, maar:
– een nieuw, betalend lid dat zich aanmeldt, krijgt toegang tot de betaalde community, waar vervolgens de content dripping plaatsvindt
– de actieve en passieve optinners krijgen de kans om zich tegen een vergoeding met korting aan te melden
– bestaande leden krijgen de kans om zich tegen een kleine vergoeding aan te melden
Andere lancering scenario's voor je community
Er zijn nog vele andere scenario’s te verzinnen, maar het is goed om de mogelijkheden eens te bespreken en op te schrijven, zodat je als snel tot de conclusie komt wat je in ieder geval niet moet doen: alles in één keer omzetten.
Want dat gaat zoveel vragen opleveren dat je er waarschijnlijk meer schade door gaat leiden dan dat het je iets positiefs brengt.