Free publicity: gratis reclame met ludieke acties
Zo in het begin van het jaar is het goed om op het afgelopen jaar terug te kijken. Ik werkte voor de boeren van Amstel. Een Startup, met weinig marketing budget en hoge ambities. Dan weet je dat er maar één mogelijkheid is: opvallen, en met bijzondere acties veel nieuwswaarde genereren. Free publicity dus!
Boeren van Amstel heroveren Amsterdam
Zo ontstond het plan om met 10 boten in V-formatie over de Amstel Amsterdam binnen te varen met een aantal levens grote pakken melk daarop. Die zouden we gaan aanbieden aan wethouder Ivens van de gemeente Amsterdam. De actie noemden we: “boeren van Amstel heroveren Amsterdam”. Want Amsterdam, dat is van ons, en niet van corporates met aandeelhouders in het buitenland.
Bekende promenade
Aan boord namen we enkele bekendheden mee, zoals de directie voorzitter van de Rabobank Barbara Baarsma en chef-kok Joris Bijdendijk. Dat doet het altijd goed bij het realiseren van free publicity. Op een gelukkig nog mooie herfstdag in november voeren we met 11 boter informatie inderdaad over de Amstel. Een aantal dagen van tevoren had ik een persbericht uitgedaan en samen met onze belangrijkste partners de pers benaderd. Dat pakte goed uit.
Zo stonden we met een groot artikel landelijk in de Telegraaf, besteedde het NRC aandacht aan ons en stonden we met een mooi artikel in het Parool. Daarnaast zaten we in de hoofd uitzending en in de herhalingen van hart van Nederland van SBS6, waren we uitgebreid te zien in NH Nieuws en op diverse lokale tv zenders.
€125.000 free publicity
Dit alles deden we om aandacht te vragen voor het feit dat wij sinds kort in 180 Albert Heijn in Amsterdam en omstreken lagen. Daar hadden wij totaal geen budget voor, maar nu, een paar maanden later, blijken wij een van de best lopende formules te zijn op het gebied van lokale producten. We hebben alle media aandacht opgeteld en door een expert laten uitrekenen dat we hiermee free publicity van meer dan € 125.000 gegenereerd hebben. De kosten voor die dag waren… € 200 (voor het huren van de boten).
Vrijwillige deelname
Voor de rest vond iedereen het zo’n leuke actie dat iedereen daar graag vrijwillig zijn tijd aan besteden. Je kunt je voorstellen dat zo’n actie als dit een groot succes is en van belang is en het verschil kan maken tussen wel en niet slagen. Vrijwel in iedere Branch is het mogelijk om dit soort acties te bedenken. Je moet alleen creatief zijn en durven.
Purple Cow kou van Seth Godin
Een van de gevleugelde uitspraken van Seth Godin is dan ook: Stop Trying to be perfect, start being REMARKABLE. In de vele trainingen en cursussen die ik heb gegeven, merk ik dat heel veel mensen ontzettend perfectionistisch zijn. En dat dit een enorme rem is op het creëren van nieuwe dingen. Vooral mensen uit de communcatie-sector hebben hier last van. Aan hen luid zeker het de vies laat het perfectionisme los en probeer REMARKABLE te zijn. Dat kun je vooral zijn als je merk op zich al REMARKABLE is. Hou daar rekening mee met het oprichten en inrichten van je merk. Free publicity en REMARKABLE gaan hand in hand!
Hier onder kun je de video’s bekijken en de artikelen: