De meeste trainers en coaches hebben de afgelopen jaren veel last gehad van Corona: groepsbijeenkomsten gingen niet door of werden bij voorbaat niet geboekt omdat een fysieke bijeenkomst niet mogelijk (b)leek.
Nu lijkt het dat het Corona virus aardig de aftocht heeft geblazen, maar toch blijft het een grote dreiging voor je business.
Corona een zegen voor trainers en coaches?
Hoe vervelend de Corona crisis ook was (en hey, ik ben zélf drie keer door het virus getroffen en heb minimaal anderhalf jaar long covid klachten gehad); toch kun je de uitbraak ook in je voordeel benutten.
Immers, iedereen is ondertussen gewend aan video meetings, webinars en online content delen. Of het nou om een Zoom meeting, Google Meeting of Teams meeting gaat, de meeste mensen zijn nu gewend aan deze vorm van communicatie die ook veel voordelen met zich mee brengt.
Voordelen van de Corona crisis
Hoewel een 'offline' training ongetwijfeld de beste groepsdynamiek heeft, hebben online trainingen vele voordelen. Even wat praktische voordelen:
- als trainer/coach/cursist ben je geen kostbare reistijd meer kwijt
- maar is jouw klant dit ook niet en zal zijn/haar keuze puur op kwaliteit afgestemd zijn in plaats van bereikbaarheid
- zit je niet in de meest erbarmelijke trainingszaaltjes
- en misschien veel belangrijker: als je 'digitaal gaat' kun je in feite opeens de hele wereld als je klanten kring beschouwen
Waar moet je dan wel voor zorgen?
Je moet er dan natuurlijk wel voor zorgen dat je potentiële klanten jou online makkelijk kunnen vinden en volgen en bij je kunnen boeken.
En uiteraard moet je je training dan om gaan zetten naar een variant die je digitaal kunt gaan geven.
Je training Corona proof in 9 stappen
Het lijkt ingewikkeld, en misschien is het dat ook wel. Maar als je een handig stappenplan volgt, kun je vrij snel aan de slag.
Stap 1) bepaal je lesgrid: geef aan wat je in welk deel van je cursus op welke manier behandelt. Deel op in Teksten, Video's, Podcasts, Download, etc.
Stap 2) voeg daar aan toe wat je 'live online momenten' zijn. Dit zijn online meetings die je makkelijk via bestaande en gratis software als Zoom/Google Meet/Teams kunt geven en volgen
Stap 3) Digitaliseer de nodige delen op een handige manier en maak gebruik van de COPE strategie (Create Once, Publish Everywhere)
Stap 4) Hou er rekening mee dat je een online leeromgeving gaat inrichten, waar je gebruikers zich kunnen aanmelden en toegang kunnen krijgen tot het programma
Stap 5) Start je 'content marketing' strategie en bepaal op welke netwerken je met je bestaande content reclame gaat maken voor je aanbod
Stap 6) Deel je aanbod in met toegankelijke programma's voor de massa en VIP programma's voor de klanten die meer aandacht willen
Stap 7) Richt een betaalomgeving in en koppel die aan je leeromgeving, op die manier heb je geen omkijken naar terugkerende inkomsten en stroomt in het gunstigste geval het geld van zelf binnen
Stap 8) Bied je vaste klanten deze propositie aan voor een interessant tarief
Stap 9) En start op deze eenvoudige wijze, waarbij je je cursisten van tevoren laat inlezen in de materie en waarbij je ze in live online sessies de interactie met hen aangaat, vragen behandelt en verbindingen legt.
De wereld ligt aan je voeten
Ik kan me voorstellen dat je dit eerst Nederlandstalig doet, maar wat als je een Engelstalige versie maakt, of een Duitse, of een andere grote taal?
Dan kun je in feite vanaf je thuislocatie en vanachter je laptop de wereld bedienen.
En wat nu?
Ik kan me voorstellen dat het allemaal simpel klinkt en tegelijkertijd veel werk lijkt. Neem gewoon even contact met me op en we maken een korte afspraak om te kijken of ik je kan helpen. Of meld je aan voor het gratis E-book.