Welke rol past bij jou als leiding gevende
24 december 2022 
9 min. leestijd

Welke rol past bij jou als leiding gevende

(tekst nog niet geredigeerd)

Ik ben geen fantast, ik bedenk dingen die kunnen maar die wellicht niet zo voor de hand liggen.

Het zijn vaak combinaties van verschillende aspecten zoals iets digitaal‘s, een groep mensen,  beeldvorming die goed is voor de communicatie en een activiteit.

Neem nou bijvoorbeeld de "Army of students"; daarbij wil ik een groep studenten mobiliseren die alle horeca in de stad bezoeken en daar een pitch houden voor Boeren van Amstel. Waarom studenten? Heel simpel: die wonen in de stad, weten waar de horeca zit, hebben geen reistijd en zijn altijd op zoek om makkelijk wat extra’s te verdienen. Dat kan overigens geld zijn maar ook aanzien.

Dan komt de digitale onderligger: een app waarin ze de gegevens kunnen registreren. Dat vormt een belangrijke database voor ons die niet alleen voor boeren van Amstel waarde heeft maar ook voor andere lokale initiatieven. Daarmee kunnen we simpel gezegd business drijven. Het geeft ons inzicht in welke horeca waar zit, welke groothandel ze gebruiken en welke producten te gebruiken.

Die database is van onschatbare waarde want daar uit halen we ook weer onze e-mail marketing. Maar kunnen we natuurlijk ook onze sociale kanalen op afslag stemmen afstemmen. Dan kun je natuurlijk ook gaan samenwerken met hogescholen waarmee je een enorm bereikt kunnen krijgen want in Amsterdam is 1/10 van de bewoners student. Ik zie het als mijn taak om deze tussen haakjes beweging aan te zetten en te faciliteren. Om de mensen enthousiast te maken bij elkaar te brengen en om werk op de mechanismes te vinden.

Zo zou je kunnen denken aan een systeem van affiliates. Een systeem waarbij de studenten digitaal een spoor (cookie) kunnen achterlaten dat zij de klant als eerste bezocht hebben en hebben overgehaald om ons product te kopen en daarna bij wijze van spreken van iedere liter die we daar verkopen levenslang een cent op je rekening gestort kunnen krijgen. Maar ze zouden er ook op kunnen afstuderen punten voor een stage kunnen krijgen et cetera. Het bezoeken van de horeca zouden we tegelijkertijd ook nog verder kunnen uitbreiden met de acties.

Zoals ik het zelf deed ging met de bakfiets op pad en maakte ik van iedere horecagelegenheid een foto met de bakfiets. Die zet ik op Google Maps en daar plaatste ik meteen een Engelstalig en een Nederlandstalige recensie bij gevolg. Het gevolg: nu al bijna meer dan 1 miljoen weergave, terwijl mijn acties te beperkt was. Als je nu een horecagelegenheid opzoekt op Google Maps is er een grote kans dat je onze bakfiets voor iedere horecagelegenheid ziet staan. Het is dus een kleine moeite met veel effect. . Hierbij is alleen, dat je het wel moet zien en moet begrijpen.

Het is een vergezicht wellicht maar tegelijkertijd kun je het ook heel concreet maken en kun je ermee aan de slag. En in die fase voel ik mij op mijn best. Echter het kost wat tijd om dit tussen haakjes aan te zetten. Je moet redelijk wat praten en dan moet je de tijd voor hebben. Je moet het organiseren en dan moet je ook de tijd voor hebben. Ik heb oneindig veel energie om dit zo dingen voor elkaar te krijgen, omdat ik een beeld in mijn hoofd heb waar ik een warm gevoel bij krijgt en omdat het met zoveel mensen te maken heeft. Leuke, gelijkgestemde mensen, die wat komen brengen en tegelijkertijd wat komen halen. Wat zij komen halen kan ik ze geven en wat zij komen brengen is voor mij een motor om verder te gaan. Nogmaals: sommige mensen vinden dat de abstract en niet concreet genoeg om mee aan de slag te gaan.

Noemende dagdromen. Ik weet alleen dat van de 10 ideeën die ik op deze manier hebt, dan minimaal zes zijn die gewoon uitvoerbaar zijn en zullen werken. En dat is soms een eenzame strijd. Maar ik blijf voor altijd in geloven en ik zal er altijd voor blijven gaan.

Het mooie is: ik vind dat altijd wel gelijkgestemden, die wel in het verhaal geloven, en bereid zijn om zich ervoor in te zetten. Zo heb ik de app ontwikkeld met een goede bekende van mij die super enthousiast is over het idee. Hij heeft er ook veel vrije tijd ingestopt en ik laten we het ook graag meeliften op een eventueel succes. Eerlijk gezegd vind ik het samenwerken met dat soort mensen het fijnste wat er is. Die snappen het, komen met suggesties en breidde het idee verder uit. Zo krijg je overigens ook een gedragen succes. En succes dat mensen heel veel intrinsieke motivatie geeft, een succes dat zij zelf ook graag uitdragen en daarmee krijg je gewoon weer simpelweg veel meer bereik met je ideeën. We denken vaak dat producten gepromoot moeten worden maar het is veel belangrijker dat het idee achter het product gepromoot wordt. Producten zijn namelijk vaak voor 98% het zelfde. Het idee erachter is vaak verschillend. En een goed idee, een idee waar mensen enthousiast van worden en wat ze motiveert maar wat ze ook beweegt, Dat is het idee dat gaat vliegen en dat vervolgens ervoor zorgt dat je product beter verkocht wordt. En de mensen erachter maken het verschil. Als die in de voorhoede lopen, moeten ze blijven bewegen, want dan volgt de rest van de mensen van zelf,. Daar zitten verschillende fases in: soms moet je inderdaad gewoon als kopgroep voorop lopen en niet achterom kijken maar simpelweg doorgaan met je idee. Maar al snel komt er dan een fase dat je juist achterom moet kijken en de volle groep erbij moet halen om de potentie die daar in zit volledig te kunnen gebruiken. Dat klinkt plastisch, maar is heel simpel je gaat op zoek naar de talenten die zich in de volggroep bevinden, de inzichten die de groep als geheel heeft en de ideeën die er leven. Ook komen heel vaak de juiste namen voor merken of ze merken of bedrijven uit zo’n groep. Het is absoluut vorm van crowd sourcing.

Overigens, dit is niet een of andere theorie die ik om gelezen heb ergens, dit is meer ontstaan vanuit een terugblik op alles wat ik tot nu toe heb gedaan: dingen met anderen en voor anderen organiseren. Feestjes, muziek avonden, maar natuurlijk ook een heel groot event center wat er uit voort kwam. Het hart van dat event center, een overdekt strand in als Meer genaamd the beach, bestond zeker met een grote groep vrijwilligers die het leuk vonden om mee te werken aan het tussen haakjes idee dat er zo meteen iets unieks in Aalsmeer ging gebeuren en tropische overdekt strand waar je 365 dagen per jaar met je voeten in vloerverwarming stand komt staan. Deze mensen hebben er zeker voor gezorgd dat we zonder al te veel friend vermogen konden starten. Tegenwoordig zou je dat misschien met een krauwt vinding actie opstarten, maar het effect is het zelfde. Mensen geven een deel van hun geld of in dit geval tijd om mee te werken aan een idee, En succes waar ze zelf graag onderdeel van willen zijn en waar ze in de toekomst ook een bepaalde rol voor zichzelf weggelegd zien:. Dat kan zijn dat ze gewoon als gast komen dat ze als klant komen of dat ze gewoon op verjaardagen kunnen vertellen waar ze zelf mede voor gezorgd hebben. Nogmaals het is geen strategie van mij om daar iets mee te doen, maar het is een aangeboren afwijking dat ik hier gewoon heel erg snel enthousiast over ben: blijkbaar. ik krijg nou eenmaal een enorm warm gevoel van dingen met elkaar doen zonder dat er meteen iets met geld in het vooruitzicht moet zijn. Geld is voor de meeste mensen. Geld lijkt voor de meeste mensen een primaire drijfveren maar zonder dat we het weten is het een secondaire drijfveren de prima. De primaire drijfveer is ergens bijhoren iets aan waarde kunnen toevoegen, gezien worden, en daarom vind ik het belangrijk om ieders talent te benutten. En die talenten liggen vaak op verschillende vlakken. De een kan hard werken, zonder al te veel na te denken. De ander is lui maar creatief. Weer een ander houdt een boek.Weer een ander houdt de boel bij elkaar door zijn karakter of haar karakter natuurlijk. Ieder kan op zijn natuurlijke manier een belangrijke bijdrage leveren aan het totaalconcept. Die magische formule zien te vinden, de mensen er voor zien te vinden, om die beweging in te krijgen, dat fascineert mij mateloos.

Of dit dan mijn enige concrete idee is bij boeren van Amstel? Nee. Ik zou heel graag de tussen haakjes verloren kroot vinders weer betrekken bij het bedrijf en de activiteiten. Dat mag financieel, voor zover dat mogelijk is. Dan zouden zij een klein percentage in de BV kunnen krijgen. Ik ben er van overtuigd dat dit de alle beste investering is die we zouden kunnen doen. Dan activeren we onze fans, komen we een belofte uit het verleden na, en kunnen we echt met hem in contact te komen. Dan wordt ons idee door een veel grotere groep mensen gedragen. Dat zijn niet alleen enthousiastelingen, fans of ambassadeurs, het zijn ook klanten maar het zijn vooral ook mensen die zelf weer in vele netwerker zitten. Ze werken ergens bij een bedrijf, waar ze ons verhaal kunnen gaan uitdragen en voor de verkoop van ons product kunnen gaan zorgen. Ze werken wellicht bij overheidsinstellingen, waar ze vanuit hun belang in de boeren van Amstel en een beter woord is misschien vanuit hun belangstelling vanuit de boeren van Amstel, dingen voor elkaar kunnen krijgen die wij op afstand niet voor elkaar kunnen krijgen. Het belangrijkste gedeelte hieraan is dat je veel meer draagvlak genereert. En hoe meer draagvlak, hoe meer last die je kunt dragen maar hoe groter ook de lusten zullen zijn dat klinkt niet helemaal OK maar je kunt dus met een grotere groep mensen meer nadelen opvangen en tegelijkertijd grote voordelen nastreven. Ik hier heilig in. Maar dit is ook weer een beweging die tussen haakjes aan gezet moet worden: er volgt geen directe verkoop uit maar het is wel een beweging die ook weer een belangrijke beeldvorming oplevert. Een communicatiestroom aan berichten: ik zie het al voor me dat we hiermee bijvoorbeeld weer Het Parool bereiken of een andere krant of andere platforms waarbij mijn enthousiast over dit fenomeen zou kunnen schrijven hoe mooi is het om en tegelijkertijd kring om te zeggen jongens we zijn fiets gegaan we zijn door gestart en uiteindelijk heb een deel van onze belofte ingelost. We geven de Kruidvat dus weer een deel terug van wat ze hadden. Ook zou je hier meteen een digitale onderligger kunnen plaatsen: een online platform waarbij deze mensen gefaciliteerd kunnen worden met kennis, erkenning, punten, koeldoos, en waar we ze kunnen onderrichten in een aantal zaken. Een grappig idee is bijvoorbeeld om de opleiding tot melkboer weer in het leven te roepen. of beter gezegd om die te activeren. In het verleden heb ik al een aantal video’s gemaakt waarbij uitleg wordt gegeven hoe je nou melkboer kunt worden. Het zou leuk zijn, extreem leuk, om boeren zelf te laten vertellen hoe de melk gemaakt wordt, wat zij voor de koeie doen, en om ook vanuit de fabriek te laten zien hoe de melk verpakt wordt. Als de mensen dit vanmiddag goed gevolg afsluiten, zijn ze officieel melkboer geworden, en mogen ze op pad om ons product te verkopen. Dat zou overigens wel prima passen in de app van de army of student. En zo koppel je het een idee en het ander idee, bereid je de beeldvorming uit, zijn er meer activiteiten, of beter gezegd is er meer activiteit, en heb je een inktvlek die zich snel zou gaan uitbreiden: punt. Het mooie is dat over dit zo dingen enormgeluld wordt, dat mensen tussen haakjes als je het allemaal goed geregeld, en oprecht bent in je bedoelingen, graag onderdeel zijn van deze tussen haakjes beweging. Wellicht is het niet direct succesvol, maar juist die spanning tussen haakjes gaat het wel of niet lukken kun je gebruiken om het hele tussen haakjes 10 dat je opnieuw geformeerd hebt, te motiveren. Nogmaals ik zie mijn eigen rol niet als een leider hier in, maar als een facilitator. Iemand die het mede mogelijk maakt. Misschien ben ik wel leidend in het genereren van ideeën en in het aan elkaar knopen van ideeën, maar ik zal nooit een leider zijn die met zijn vuist op tafel slaat en iedereen voorschrijft hoe die het moet doen. Nooit. Hoewel, Als we iets besloten hebben en mensen houden zich niet aan een afspraak, dan kan ik wel pissig worden. Maar. Maar eigenlijk kan ik vooral pissig worden en wellicht ook dominant als radartjes worden verstoord in het grotere idee. Als bijvoorbeeld mensen de app niet zouden gaan gebruiken als ze de horeca bezoeken. Of niet een foto maken als op pad zijn. Als radartjes weg vallen die het hele concept in gevaar brengen. Dan ben ik wel een vervelende leider. En dan niet leider maar lijer.


Koedos

Concept copy paste wereldwijd

Kosten? € 12 per maand🤭


Over de schrijver
Michel Penterman maakte de afgelopen jaren furore met zijn online cursussen en passieve inkomsten stromen op basis van de 4 urige werkweek.Meer dan 13 jaar online ervaring en meer dan 25 jaar ondernemers- en levenservaring heeft hij nu ingezet om andere experts te helpen meer en leukere verdiensten te realiseren met hun kennis.Vaak in een drietraps raket: 1) online presence optimaliseren 2) een eigen online programma maken 3) opschalen met online marketing, guerilla marketing, crowdfunding, investeerders en groeien met complementaire partners
Reactie plaatsen
Ontvang nú de belangrijkste tips in je mail en Shine Like a Star!