arrow_drop_up arrow_drop_down
Prijs strategie
7 juni 2016 

Prijs strategie

Communicerende waarde van je prijs

De prijs die jij voor een product rekent of wilt gaan rekenen, bepaalt de perceptie van je klant. Onbewust denkt een potentiële klant bij een lage prijs: ‘Dat zal wel niet veel soeps zijn’. En bij een hoge prijs: ‘Mmm, duur maar dan zal het ook wel goed zijn.’ Vooral als zijn of haar referentiekader beperkt is, met andere woorden: er is niet veel vergelijkingsmateriaal.

Verschillende strategiën

Er zijn veel verschillende prijs strategiën. In de tijd dat wij ons overdekte strand The Beach startten, deden we overigens maar wat. En ook dat pakte later goed uit. Met andere woorden, je hoeft er niet ontzettend op te studeren, als je maar meters maakt. Een mooie anekdote wil ik je niet onthouden.

Helemaal in het begin waren we in The Beach super goedkoop. Een biertje voor €1,50 dat werk. Een beachvolleyballveld voor € 10 per uur en voor €50 per persoon een super feest waarbij wij als eigenaren de opdrachtgever persoonlijk de hele avond terzijde stonden.

Toen kwam Jan en zijn vrouw werkte bij een Fashion Retail bedrijf. Zij wilden een feestje organiseren, maar hij wilde er ook aan verdienen. Ik vond dat wel prima en gaf hem onze prijzen. ‘Leg er maar bovenop wat je wilt’. Vervolgens verdubbelde hij alle prijzen en rekenden wij geen €300 maar €600 voor het evenement, waarvan de helft naar Jan zou gaan. De offerte kwam binnen een uur getekend terug. Op dat moment heb ik onze prijzen verdubbeld. Geen haan die er naar kraaide, maar wel 100% meer marge.

!!100%!!

Prijs penetratie

Mijn persoonlijke voorkeur gaat naar de prijs penetratie strategie: je begint goedkoop en probeert op die manier marktaandeel te winnen. Daarna ga je je prijzen verhogen. Dit kan namelijk goed met een online product. Je kunt namelijk de productie van je product pas starten als je je eerste producten hebt verkocht. Met mijn gitaarlessen heb ik dat ook steeds gedaan en daarmee de productie van mijn cursussen gefinancierd. En.. met deze cursus heb ik het ook gedaan. De aanvankelijke prijs was € 69,00 en de uiteindelijke prijs zal minimaal € 399 bedragen!

Andere prijs strategiën

Andere prijsstrategiën zijn bijvoorbeeld:
– iets lager dan je concurrenten gaan zitten
– follow the leader: volgen van de prijzen van je concurrent
– premium pricing: iets meer vragen dan je concurrenten en daar dan ook meer voor leveren (ook een mooi model)

Belangrijk in verband met je klanten

Het is belangrijk dat je je realiseert dat je met je prijs bepaalde klanten afstoot. Ik doe qua coaching bijvoorbeeld graag zaken met klanten die niet zeuren over mijn prijs, maar dan ook 100% commitment van mij verwachten. En die zich dan ook 100% voorbereiden, zodat we samen 300% kunnen scoren. Met je online producten gaat dit niet helemaal op, maar ook daar is het lekker om niet met ‘onderhandelaars’ te maken te hebben die je kostbare tijd zitten te verdoen en toch geen beslissing nemen.

Een mooi voorbeeld!

Bekijk dit voorbeeld en je weet wat je te doen staat! (Well done, René!)

Over de schrijver
Michel Penterman maakte de afgelopen jaren furore met zijn online cursussen en passieve inkomsten stromen. Meer dan 10 jaar online ervaring en meer dan 30 jaar ondernemers- en levenservaring heeft hij nu ingezet om andere experts te helpen meer en leukere verdiensten te realiseren met hun kennis.
Reactie plaatsen

Een week lang tips over de 4 urige werkweek!

Meld je aan en ontvang een week lang vrijblijvend tips hoe jij je 4 urige werkweek kunt starten!