arrow_drop_up arrow_drop_down
Pricing Tool

Prijs bepalende factoren

Okay, je prijs bepaalt dus voor een groot deel je klanten. Maar tegelijkertijd is het van belang dat je de intrinsieke waarde van je product optimaliseert. De online producten markt bestaat nog niet zo heel lang, dus er zijn weinig rekenmodellen te vinden. Toch kun je met een aantal zaken zeker rekening houden!

Prijsstelling van je cursus

Wat kun je vragen voor een online cursus? Het hangt van vele onderdelen af. Centraal moet natuurlijk staan: wat voor probleem los jij op en hoeveel is dat waard? Stel, je leert iemand gitaar spelen 😉 dan kun je eens gaan kijken wat normale gitaarlessen kosten. Als snel €20 voor een half uur. Maar dan heb je privé les en 1-op-1 aandacht. Kun je van alles vragen en verzoeknummers inbrengen. Maar goed, het is in ieder geval iets!

Concurrenten

Kijk eens wat je concurrenten voor prijs vragen. Wat voor onderscheidend vermogen heb jij ten aanzien van hen? Ben je beter, bekender, heb je mooier materiaal? Heb je meer materiaal? Is je methode beter?

Alternatieven

Ook kun je kijken wat een alternatief product kost. Stel je wilt een online cursus Twitter gaan geven, wat kost een klassikale cursus? Daar kun je bijvoorbeeld 1/6e van rekenen. Of 1/3e.

Hoeveelheid materiaal

Ook kun je kijken naar de hoeveelheid materiaal die je aanbiedt. Bijvoorbeeld, hoe lang duren je lessen. En wat vraag je per uur materiaal? Bijvoorbeeld €30 per uur materiaal is een uitgangspunt. Maar het zegt niets, het is maar een uitgangspunt!

Diversiteit materiaal

Ook kun je denken aan de diversiteit van de verschillende materialen die je aanbiedt. Bijvoorbeeld:
– een handboek in pdf vorm
– online video’s
– een slideshow in pdf vorm
– downloadbare mp3’s
– kant en klare invullijstjes
– toegang tot een exclusieve groep
– recht op het stellen van een aantal persoonlijke vragen
– kans op een 1-op-1 sessie
– en als bonus, als je je nu aanmeldt, toegang tot een vorige cursus!
etc.

Dit soort toevoegingen zullen door je klanten zeker als meerwaarde worden gepercipieerd. Terwijl het vaak niet eens zo heel veel extra werk is om te maken en aan te bieden.

Bekijk de video

Zet de video nog even full screen!

Over de schrijver
Michel Penterman maakte de afgelopen jaren furore met zijn online cursussen en passieve inkomsten stromen. Meer dan 10 jaar online ervaring en meer dan 30 jaar ondernemers- en levenservaring heeft hij nu ingezet om andere experts te helpen meer en leukere verdiensten te realiseren met hun kennis.
Reactie plaatsen

Een week lang tips over de 4 urige werkweek!

Meld je aan en ontvang een week lang vrijblijvend tips hoe jij je 4 urige werkweek kunt starten!