Online leerprogramma, cursus, training of academie in 9 stappen
Welke stappen moet je nemen om een online leerprogramma of je eigen online academie te maken?
Een online leerprogramma is een training of een cursus die jouw klanten online kunnen volgen. Een online academie is een verzameling van online cursussen of trainingen.
Er zijn vele vormen van online leerprogramma’s mogelijk, zoals programma’s die zonder jouw bemoeienis draaien. Ook kun je online programma’s verrijken met online of fysieke bijeenkomsten.
Je kunt online cursussen maken en aanbieden in je eigen academie. Maar je kunt natuurlijk ook kiezen voor een simpelere weg waarbij je de inhoud van jouw leerprogramma in een bestaande academie verkoopt.
1 Wat moet je maken voor een online cursus?
Een online cursus begint met het maken van een lesgrid. In dit overzicht bepaal je het leerdoel: wat moet je cursist zelf kunnen na het volgen van de cursus.
Vervolgens ga je het leerdoel opdelen in kleinere leerdoelen (micro chunken) en kom je tot een geheel aan hoofdstukken, bijvoorbeeld:
Hoofdstuk 1 : introductie
Hoofdstuk 2 t/m 6 : ..
Hoofdstuk 7 : afsluiting
De hoofdstukken deel je vervolgens weer op in lessen en dat kunnen video’s, pdf’s, invulschema’s, quizzen en dergelijke zijn.
Het lesgrid is de eerste belangrijke stap die je neemt; hiermee baken je namelijk af wat je je cursist wél maar vooral ook niét gaat leren. Want je wilt na je basis cursus natuurlijk de ruimte hebben om vervolg cursussen te maken. Die kunnen de diepte in gaan (meer over een specifiek onderwerp) of de breedte (meer van hetzelfde).
Het lesgrid bepaalt dus in grote mate je totale business en daarom is het belangrijk om hier goed bij stil te staan.
2 De kennis piramide
Hiervoor is het van belang dat je zelf goed in kaart hebt hoeveel kennis jij in huis hebt en wat het kennisniveau van je toekomstige klant is. Over het algemeen geldt dat je globale kennis aan meer cursisten kunt verkopen. Dat zou dus je basis cursus kunnen zijn, die je vervolgens tegen een aantrekkelijke prijs aanbiedt.
Ga je de diepte in, dan is je markt kleiner, maar de specifieke behoefte bij je klanten wel groter en kun je dus meer toegevoegde waarde bieden. Die kennis leent zich goed voor VIP programma’s waarbij de cursist meer betaalt en meer van jouw kennis en aandacht krijgt.
3 Klanten op de automaat
Door je kennis online te delen, kun je makkelijk in contact komen met potentiële klanten. Als je een mooi e-book hebt of een aantrekkelijke video reeks, kun je dit delen op je sociale netwerken en vraag je daarvoor in de plaats een email adres terug. Op deze manier kun je een deel van je acquisitie automatiseren, want je kunt van email programma’s gebuik maken die jouw klant automatisch een aantal opvolg mailtjes sturen.
Op die manier kan een klant een ‘proefrit’ maken met jouw kennis en kun je hem of haar een aanbieding doen voor je online programma.
4 De markt polsen met bijvoorbeeld een webinar
Goed, je hebt nu in beeld wat je wilt gaan maken, hoe je dit over verschillende programma’s kunt verdelen, hoe je aan klanten komt. Dus nu volgt de grote uitdaging: hoe ga je al die content maken en in welke digitale leeromgeving ga je het zetten?
Een belangrijke vraag die je eerst moet beantwoorden is: is er wel genoeg animo voor mijn online programma(‘s).
Je kunt zoals we dat zeggen ‘de thermometer’ in de markt steken door bijvoorbeeld een gratis webinar te houden, waar je je kennis demonstreert en aan het einde een ‘offer they can’t refuse’ te doen. Vaak zijn dit aanbiedingen die snel weer verdwijnen ofwel een self liquidating offer. Vaak een simpel product om de klant aan je te binden. Een instap modelletje 😉
5 Content maken met de lean productie methode
We gaan ervan uit dat de hele wereld op jouw kennis zit te wachten en dat de eerste klanten na het webinar binnen stromen. Ze krijgen al dan niet direct toegang tot jouw online programma’s. Of je pre lanceert een product dat je daarna gaat maken. Met deze ‘lean productie’ methode ga je dus pas je online programma’s maken als je er klanten voor hebt! Je hebt dus omzet gedraaid voordat je echt tijd en geld in je producties gaat steken.
Dus gaan we door naar de volgende vraag: welke content ga je voor hen maken en waar ga je dat allemaal neerzetten?
We grijpen nu terug naar het lesgrid en pakken de basis module eruit. Dit is de eerste online cursus die je hebt bedacht en we gaan nu kijken welke content je er al voor hebt en welke content je moet maken.
Content dripping
Je kunt overigens automatisch iedere week een nieuwe les ter beschikking stellen (content dripping heet dat) zodat je iedere week de tijd hebt om een nieuwe les te maken en klaar te zetten.
6 Aanvullende content maken
Het maken van content is vaak een obstakel maar met de ‘COPE’ methode (Create Once, Publish Everywhere) heb je dat in een handomdraai gedaan.
Van je presentatie maak je mooie video’s, pdf’s, podcasts en deze plaats je in je hoofdstukken. De content sla je op een handige manier op, op je harde schijf en, nog beter, in de cloud, maar wel afgeschermd voor anderen.
7 Digitale leeromgeving
Je kunt je nu druk gaan maken over een digitale leeromgeving. Die heb je vanaf zo goed als gratis (een eigen site met beschermde pagina’s) tot en met complete leersystemen van vele tonnen per jaar.
Het is handig als je in eerste instantie meelift op een bestaande omgeving, maar wellicht heb je liever meteen je eigen omgeving. Het kan allemaal, zo lang je je content maar ‘apart’ hebt opgeslagen kun je deze in iedere leeromgeving ontsluiten.
Waar je ook voor kunt kiezen, is dat je een programma speciaal maakt voor een bepaalde doelgroep van een partner, waar jouw kennis complementair aan is. Als je je content white labeled produceert (dus zonder zichtbare merken) kun je je content in principe overal ontsluiten. Ook in de leeromgeving van de partner met wie je samenwerkt.
8 Publiciteit
Nu wordt het tijd om de rest van je programma’s verkoopbaar te maken zodat je ze als upsell kunt aanbieden. En het wordt tijd om je in de picture te spelen. Dat kan online makkelijk via je eigen sociale netwerken, je kunt je producten via affiliates laten verkopen of je kunt gaan adverteren.
Je kunt er ook voor kiezen om zelf publiciteit te gaan genereren waardoor je door de massa media opgepikt wordt. Daar zijn een aantal tips en trucks voor, zoals het benoemen van tegenstellingen (“zoveel procent van de mannen doet zus, terwijl zoveel procent van de vrouwen zo doet”) maar ook kun je je creativiteit aanwenden en bijzondere dingen gaan organiseren of aanhaken op bestaande media events.
9 Community bouwen
Nu je online programma’s een succes beginnen te worden, kun je overwegen of je je klanten niet in een aparte community wil onderbrengen waar ze elkaar kunnen helpen. Daarvoor kun je bijvoorbeeld met een abonnementen systeem gaan werken, zodat je aan een model met wederkerende opbrengsten kunt gaan denken. Op die manier wordt jouw omzet redelijk voorspelbaar en kun je maximaal waarde toevoegen voor je klanten.
Op bovenstaande manier maak je op een slimme manier een duurzaam online leerprogramma dat je business ondersteunt, verstevigt en misschien uiteindelijk wel volledig overneemt. Je diensten hoef je niet meer 1 op 1 aan te bieden maar kun je nu 1 op vele aanbieden. Op deze wijze heb je een schaalbaar inkomen gerealiseerd met wellicht zelfs wederkerende inkomsten!