arrow_drop_up arrow_drop_down
Kies je land

Kies je land

Het is interessant om eens te kijken welke landen je kunt bedienen. Zelf spreek ik Nederlands (goh), Engels (natuurlijk!) Duits (oh ja?) Frans (nee!!!). Jaren later heb ik er ontzettend veel spijt van dat ik destijds niet meteen een Engelstalige cursus heb gemaakt. Ondertussen is die markt aardig verzadigd, maar nog steeds overweeg ik dagelijks om die cursus te gaan maken. Echter, ik focus me nu op optimalisatie binnen Nederland. Daar valt nog genoeg uit te halen en die markt heb ik al voor een groot deel bewerkt.

Voorbereid zijn op internationaal succes

Wel heb ik met mijn muziek keuze altijd rekening gehouden met een Engelstalige cursus. Ik leer mijn cursisten namelijk alleen maar internationale bestsellers meespelen. Vorig jaar heb ik aan zeer gewaardeerd ex-collega Hennie van Kuieren (Lector aan International Music Management bij INholland met wie ik tijdelijk heb mogen samenwerken) gevraagd of hij me meer kon vertellen over ‘muziek smaken’.

Marktonderzoek

Hij wist me te vertellen dat de Canadese bevolking, evenals de inwoners van Australië en Nieuw Zeeland, een erg ‘West-Europese’ muziek smaak hadden. Inwoners van de USA houden meer van Country, United Kingdom houdt eigenlijk niet van muziek uit Europa (! opmerkelijk!) . Japanners houden op zich wel van Europese rock en zijn ook gewend om te betalen voor content (alleen die taal is zo lastig 😉 en Duitsers houden nogal van alternatieve, niet in te kaderen rock. Fransen hebben helemaal een bijzondere smaak (in Frankrijk MOEST een nummer voor een deel in het Frans zijn voordat het airtime kreeg op de nationale zender) en zo kan ik nogal wat bijzonderheden oplepelen.

Wat ik ermee gedaan heb? Voorals nog staan er wat Duitstalige video’s op Youtube die aardig aanslaan. En een Franse versie van ‘A orse wisss no neemuh ‘ van America. Allo allo verbleekt erbij 🙂 Ook heb ik twee Engelstalige video’s toegevoegd. Maar zodra het kan, ga ik de basis voor een Engelstalige cursus optuigen en me dan positioneren als ‘the guy from Amsterdam, Europe’. Die video’s ga ik dan promoten via Youtube (waar je heel getarget je video kunt vertonen op basis van landen) en dan zie ik wel waar het het eerst aanslaat.

Neemt niet weg dat de keuze van je taal en de keuze van het land veel invloed hebben op je product.

Makkelijk swoppen

Hoe dan ook, in het format dat ik heb aangehouden, hoef ik maar een minimale inspanning te leveren om in ieder geval mijn content om te zetten naar een andere taal. In feite hoef ik alleen de video’s opnieuw op te nemen en mijn boeken te vertalen, wat binnen een week gebeurd kan zijn.

Advies: maak je product geschikt voor de internationale markt

Je kunt je product geschikt maken voor de internationale markt, als je heel strikt met je ruwe materiaal om gaat en ‘algemene’ blokken maakt en ‘specifieke’ blokken maakt.

Bijvoorbeeld: je maakt een cursus over Social Media in het Nederlands, die je ook geschikt wilt maken voor een uitrol in Amerika. Dan kun je van de algemene principes uitgaan in beide talen. In principe hoef je maar één keer een vertaal slag te maken. Het verschil ga je echter maken in de voorbeelden die je geeft. Zo hanteer je in Nederland de NL voorbeelden en in de Engelse taal voorbeelden uit de USA.

Concurrentie

Je keuze voor je taal en klant kun je natuurlijk ook baseren op basis van concurrentie. Ik heb niet zoveel met concurrentie overigens. Ik heb 2 jaar lang niet gekeken wat mijn concurrenten deden, simpelweg omdat ik bang was dat ze veel beter waren dan ik en dat het me zou demotiveren. Nu krijg ik vaak te horen dat cursisten die concurrenten helemaal niet zo goed vinden en dat ze mijn cursus veel prettiger vinden.

Dat zal ongetwijfeld ook andersom zo zijn: ik verbeeld me niets hoor 😉 Maar het is wel zo dat ik mijn eigen ‘soort’ klanten aantrek met alles wat ik doe, zeg, uitstraal. Hetzelfde geldt voor deze cursus: ik ga niet primair voor de ‘gold diggers’ de opportunisten, de geld gedrevenen. Dat levert mij namelijk niet de klanten op die ik graag wil hebben.

Jouw klant draagt bij aan jouw levensstijl

Wees je er dus van bewust dat je klant keuze van serieuze invloed zal zijn op je levensstijl en het geluk dat jij dagelijks mee maakt. Het is belangrijk om dat niet uit het oog te verliezen.

Voorlopers achterlopers

Wellicht is het je bekend dat Nederland op het gebied van media gebruik voorop loopt. TV formats worden hier al jaren lang bedacht en getest. Als ze in Nederland aanslaan, zijn ze vaak internationaal ook succesvol. De grootste hits werden vaak in Nederland uitgebracht en pas later in de rest van de wereld. Passenger, voorheen straatmuzikant, werd door Chiel Beelen gedraaid op 3fm. Niet veel later stond hij op 1 in de UK.

De ontdekking van U2

Sterker nog, en dit is een heel mooi verhaal, de band U2 werd ontdekt door Sieb Kroeske, ook een oud-collega bij INholland. Hij haalde ze naar Nederland voor een optreden bij de KRO en dat betekende de wereldwijde doorbraak van deze band. Sieb krijgt nog jaarlijks een telefoontje van Bono himself en kreeg een oorverdovend applaus in de Kuip toen Bono hem bedankte voor zijn hulp destijds.

Ik citeer: (klik hier voor het hele artikel!)
“Als U2 in 1987 optreedt in de Kuip in Rotterdam wordt hij als een VIP behandelt. “Door mijn vertrek bij BMG was er speciaal een limousine geregeld die ons van huis ophaalde. Aangekomen bij de Kuip kregen we een VIP-pas en hadden ze een ‘speciale’ plek bij de band gemarkeerd waar we mochten staan. Tijdens het concert kwam de manager van U2, Paul McGuinness met twee bodyguards naar mij toe en zij zette mij voor het podium neer. Ik moest champagne inschenken voor de band, maar voordat ik de kans kreeg stopte Bono opeens met zingen. Hij zei, in het Nederlands vertaald; ’Jongens dit is Sieb, hij heeft voor ons gewerkt en hij heeft ons groot gemaakt. Dankzij hem staan we hier, maar hij gaat ons nu verlaten. Hij wordt nu de manager van de charts in Nederland en we willen die nummer één hit! Dus jullie moeten nu voor hem gaan zingen!’ Ik weet geeneens meer wat ze hebben gezongen. Ik heb de champagne ingeschonken en ben toen snel voor dat podium weggegaan.”

Schermafbeelding 2013-10-01 om 15.14.47
Kijk, daar krijg ik het nou warm van. Maar wat ik je er vooral mee wil aangeven: onderschat de internationale positie van jezelf in het ‘Nederland’ van nu niet. Als land lopen we in veel dingen voorop. Het is niet voor niets dat Linkedin zijn hoofdkantoor Europe in Nederland vestigt.

Boven het maaiveld uitsteken

En dan nog een klein dingetje, steek je kop gerust boven het maaiveld uit. Door de Nederlanders zal hij eraf gehakt worden, maar bijvoorbeeld Amerikanen zullen het prachtig vinden en je rijkelijk belonen met complimenten!

Over de schrijver
Michel Penterman maakte de afgelopen jaren furore met zijn online cursussen en passieve inkomsten stromen. Meer dan 10 jaar online ervaring en meer dan 30 jaar ondernemers- en levenservaring heeft hij nu ingezet om andere experts te helpen meer en leukere verdiensten te realiseren met hun kennis.
Reactie plaatsen

Een week lang tips over de 4 urige werkweek!

Meld je aan en ontvang een week lang vrijblijvend tips hoe jij je 4 urige werkweek kunt starten!