arrow_drop_up arrow_drop_down
Kies je klant

Marketing die werkt voor jou

Voor ieder product is een markt. En marketing is niet anders dan een product vermarketen. In de afgelopen decennia is er nogal scheefgroei ontstaan. Dat kwam doordat de producenten van producten vaak besloten om een nieuw product te gaan lanceren, dat goed door hun kanalen gleed: het productie kanaal , het verkoop kanaal of het distributie kanaal. Detail was, dat de consument het product dan ook nog wel moest gaan kopen.

Het gevolg was dat hele afdelingen werden opgetuigd die de consument ervan ging overtuigen dat hij behoefte had aan het nieuwe product. Meer dan 85% van die lanceringen mislukte omdat het product niet iets wezenlijks toevoegde aan de consument.

Nu de productiemiddelen gedemocratiseerd zijn, is het echter mogelijk om zelf producten te maken. In dit geval online informatie producten. Maar het is wel degelijk zaak om te onderzoeken of er wel behoefte is bij jouw klant.

Latente behoefte vervullen

Het is daarbij wat mij betreft van groot belang dat je producten maakt waaraan een latente behoefte is: jouw klanten hebben er behoefte aan maar weten eigenlijk nog niet dat dit het geval is. Laatst sprak ik met M. die een boek heeft geschreven over ‘Sneller zoeken op internet’. Al sprekende kwamen we tot de conclusie dat mensen eigenlijk helemaal niet bedreven zijn in het zoeken van informatie en dat ze daardoor bijna nooit vinden wat ze echt nodig hebben.

Schermafbeelding 2013-10-01 om 14.29.19

Bruikbare insights

Zo’n conclusie kun je gerust een insight of inzicht noemen. Het dient als uitgangspunt voor jouw online cursus. Alleen moet je dan wel de voordelen helder kunnen communiceren én aangeven voor welke doelgroep het een interessant product is.

Kies je klant

Het kiezen van je klant, is de basis van je online leerprogramma. Het betekent niet alleen op wat voor niveau je aan de slag gaat, het betekent ook hoe groot je potentiële markt is en wat je vervolg producten zullen worden. Je keuze moet aansluiten bij wie jij bent en hoe je bekend staat, anders kun je niet aantonen dat jij expert bent op dit gebied.

Voorbeeld: Gitaarles – Beginners niveau

Ik heb welgeteld 5 seconden nagedacht wie er met mijn gitaarles mijn doelgroep zou worden. Ik koos direct voor de beginnende gitarist, simpelweg omdat dit de grootste markt zou zijn én omdat ik daar de meeste ervaring mee heb. Gevorderde gitaristen hebben bij mij niet zo heel veel te zoeken, hoewel ik nu samenwerk met andere specialisten die mijn business model uitbreiden (en ik die van hen).

Voldoening

Uit deze groep haal ik veel voldoening. Ik ben zelf geen rock star maar juist mijn klanten kan ik veel brengen met mijn simpele en rustige uitleg. Ik krijg bedankjes van mannen van 73 die vroeger niet aan gitaar spelen zijn toegekomen en nu eindelijk voor hun kleinkinderen gitaar kunnen spelen. Jongens van 14 die me via Twitter foto’s mailen dat ze tijdens muziekles mijn gitaarles volgen. Rouzbeh die na mijn gitaarlessen direct is overgegaan op ‘live’ les en mij op zijn facebook pagina daarvoor bedankt:
“I picked up great online lessons from Michel Penterman (intienlessen.nl) who taught me the basics of guitar playing. After that I got more interested especially for playing classical music. This really hit off, when I discovered iGuitarMagazi..”

Schermafbeelding 2013-10-01 om 14.20.13

En op Youtube zijn eigen kanaal is begonnen!

Schermafbeelding 2013-10-01 om 14.19.38

Kippenvel

Het is maar goed dat die mensen me af en toe mailen, want van dat soort zaken krijg ik nog steeds kippenvel! Ik ben er zo trots op en ik ben zo blij dat ik op deze manier wat kan betekenen voor een grote groep mensen! En reken maar dat dit een stuk leuker is dan een zeurende klant. Natuurlijk heb ik die ook heel af en toe maar daar neem ik zo snel mogelijk afscheid van!

Schermafbeelding 2013-10-01 om 14.24.58

Over de schrijver
Michel Penterman maakte de afgelopen jaren furore met zijn online cursussen en passieve inkomsten stromen. Meer dan 10 jaar online ervaring en meer dan 30 jaar ondernemers- en levenservaring heeft hij nu ingezet om andere experts te helpen meer en leukere verdiensten te realiseren met hun kennis.
Reactie plaatsen

Een week lang tips over de 4 urige werkweek!

Meld je aan en ontvang een week lang vrijblijvend tips hoe jij je 4 urige werkweek kunt starten!