Interview Michel Penterman met IMU

In dit artikel kijk ik terug op de ontwikkeling die de IMU heeft doorgemaakt met producten als Phoenix, Huddle en Plug&Pay.

Begin januari 2016 had ik een interview met Chris van der Krieke van de IMU, de Internet Marketing Universiteit.

Bekijk hier het hele artikel of bekijk hieronder de video.:

Grootste Nederlandstalige platform voor Gitaarles

GitaalesNL is het grootste Nederlandstalige online gitaarles platform en heeft klanten in Nederland, België, Suriname en ook wat geëmigreerde lieden in Canada en Australië.

Hoe het is begonnen; een muzikale ondernemer

De Telegraaf kopte al: Gitaarles van een duizendpoot'. Ik ben gefascineerd door nieuwe technieken, om content te maken en te delen en om op die manier contact te krijgen met en te leggen tussen mensen. 



De insight, de latente behoefte

Zelf heb ik járen gitaarles gehad en toen mijn kinderen ook weer gitaarles kregen, zag ik in één keer heel duidelijk het grote probleem:

tijdens de les pik je alles op, maar als je thuiskomt, smijt je je gitaar in de hoek en een paar dagen later pak je hem uit. Tegen die tijd ben je al láng vergeten wat je moest spelen en vooral: hoe je het moest spelen. Maar ook hoe het klonk.

Manier van leren is veranderd

Maar dat niet alleen, ik zie me meer als een dokter. Je krijgt klanten die weten wat ze denken te hebben en hebben al een zelfdiagnose ondergaan. Een goede dokter weet dat hij daar zijn voordeel mee kan doen; de diagnose kan best fout zijn, maar het feit dat de cliënt zelf verantwoordelijkheid neemt voor en de leiding in het herstel, betekent een belangrijke mentale omslag.

En zo is het nu ook met iets willen leren; de klant weet al wat hij wil leren spelen en kan zich online oriënteren. Dan zoekt hij in 9 van de 10 gevallen naar makkelijke meespeel nummers met simpele akkoorden, moet hij een gitaar kopen en zijn gitaar stemmen. Voila; daar heb je meteen 4 van de 5 belangrijkste zoektermen die je in je SEO kunt verwerken.

Terug naar de kern: online cursus maken

 Maar goed, toen ik dus weer 'gitaarles begon te geven' merkte ik dat je op een hele nieuwe manier les kon gaan geven en dat heb ik gedaan. Eerst onder de naam IntienLessen en daarna kocht ik GitaarlesNL. 

Als niet gitaar docent ben ik zelf achter een simpele camera gaan zitten met een goedkoop rood IKEA doek als achtergrond, ik had iets zwarts aan dus de eerste jaren was mijn hele site rood/zwart! 

Passie voor Passief Inkomen

Maar goed, destijds gaf ik les (Social Media, Concepting, Business Development) aan diverse Hogescholen (HVA, HRO en INholland) en met één van die klassen ben ik gaan kijken of we een concept konden maken met de 4 urige werkweek

Daar kwamen leuke dingen uit en ik heb toen een paar studenten stage laten lopen bij mij. Mijn activiteiten liepen wat uit de hand, ik moest mijn bedrijf opdoeken en ging als één-pitter verder, en vanuit een buro op zolder tussen de droger en wasmachine werkte ik mijn concept verder uit.


Geautomatiseerd wederkerend online inkomen met je passie

Het klinkt misschien te mooi om waar te zijn, maar zeker in die beginjaren kon je nog van alles ongestraft doen. Youtube en Facebook zetten al je berichten nog fors door en je had een mooi organisch bereik. Zoekmachines waren nog haalbaar met een beetje SEO en mensen namen nog alle tijd om op je posts te reageren. 

Hoe dan ook, mijn platform groeide als kool en hoe leuk is het dat je dan op vakantie bent en een paar keer per dag een melding krijgt dat er weer een betaling is gedaan van €89,95?

Geen enkel verstand van techniek

 Nou moet je weten dat ik geen enkel verstand van techniek heb. Ik kan wel logisch nadenken maar heb alleen maar talen en softe andere opleidingen gedaan (met een jaar MBA crossmedia als hoogtepunt). Dus ik heb nooit zelf software ontwikkeld, alleen maar van anderen gebruikt.

En zo kwam ik bij de IMU terecht, helemaal in het begin stond Tonny nog aan het handje van Eelco de Boer in deprimerende gebouwtjes zijn software te up sellen. Dat klinkt denigrerend, maar het was 2010 denk ik en als je nu ziet waar de IMU staat, dan kun je daar alleen met bewondering naar kijken hoe IMU gegroeid is en hoe Tonny zich ontwikkeld heeft.

Website, leeromgeving, community, betaalsysteem en email marketing via IMU

Dus ik was één van de eerste Phoenix gebruikers, was zeker de eerste Huddle gebruiker, stapte al snel over op Plug&Pay en nu loopt ook mijn email verkeer via MailBlue.

Zeker de laatste jaren is er een duidelijke professionalisering in de platforms te zien, want, eerlijk is eerlijk, in het begin rammelde het nog behoorlijk. Dan werden er updates gemaakt maar die gingen dan niet over bestaande software heen, ik kon merken dat het qua architectuur nog niet helemaal op de rit stond. 


Enorme verbetering en synergie tussen platforms

Maar sinds een jaar of 3 of 4 loopt het allemaal een heel stuk beter. Ik draai altijd mee in de beta versies en constateer dat Phoenix énorm vooruit is gegaan (vroeger moest je echt met een omweg je oude blogposts zien te vinden ;-) ) en Huddle is ook enorm vooruitgegaan. Ik vind het knap van mezelf dat ik vroeger een online cursus er in wist te maken, want daar moest je toen écht wel even op studeren. 

Nu is het echt appeltje eitje geworden en kan zelfs een creatieve ondernemende kneus als ik alles zelf doen.

Mogelijkheden voor MKB en hoger

 Als ik deze video zo terugzie, moet ik zeggen dat ik voor Phoenix en met name Huddle nog wel heel veel mogelijkheden zie voor het MKB en zelfs op corporate niveau. 

Het is tegenwoordig helemaal 'in' een logisch dat medewerkers even snel zelf wat moeten kunnen maken, een eigen academy of een campagne site voor hun product of dienst. Als IMU daarop inspringt, zitten ze helemaal gebeiteld. En ik kan dan waarde toevoegen door te laten zien hoe dit soort bedrijven een community kunnen vormen, content kunnen maken en er een mooi geautomatiseerd systeem van kunnen maken.