arrow_drop_up arrow_drop_down
Kies je niche en In je gewin
5 juni 2016 

Kies je niche en In je gewin

Niches

Het vinden van een juiste niche kan in tegenstelling tot het bedienen van ‘mainstream’ een hele goede optie zijn. Je spreekt dan vaak over ‘product markt combinaties’.

Voorbeeld

Een goed voorbeeld, is een algemene cursus Twitter versus een cursus Twitter voor overheidsinstanties. De eerste cursus zal veel meer potentiële deelnemers hebben, de tweede cursus zal veel relevanter zijn voor een zekere doelgroep binnen het ambtelijke apparaat. Een cursus Yoga voor aanstaande moeders zal een beperkte doelgroep aanspreken maar die kun je wel heel makkelijk bereiken via bijvoorbeeld Facebook. En een cursus Facebook voor Kluizenaars lijkt me in eerste instantie niet zo’n goed idee, maar in tweede instantie is de titel zo briljant dat er veel publiciteit over kan ontstaan en er ongetwijfeld een groep mensen is die denkt: ‘Dat ben ik, die digitale kluizenaar, die cursus spreekt me aan!’

Niche cursussen kennen dus over het algemeen een minder grote markt maar zijn wel makkelijker te verkopen. Bij de productie van je cursussen kun je hier rekening mee houden. Zo kun je een cursus ‘Twitteren’ maken, en daar niches aan toevoegen:
– Twitteren voor ambtenaren
– Twitteren voor journalisten
– Twitteren voor onderwijzers
– Etc.
En daar steeds door middel van de juiste voorbeelden toch makkelijk tot een gesmeerde productie proces kunnen komen.

Prijsstelling binnen niches en de kosten baten analyse

Wellicht sta je er niet bij stil, maar veel van jou klanten maken een kosten baten analyse. Wat kost het product mij (geld en tijd) en wat levert het mij op (meer kennis en snelheid). Door het volgen van jouw cursus hoeven ze namelijk niet zelf alles uit te zoeken en trappen ze niet in dezelfde valkuilen.

Naarmate je een klant op dat punt beter kunt bedienen, kun je dus ook een positiever kosten baten analyse maken. Met andere woorden, als jij voor een niche een product ontwikkelt, kan de opbrengst voor die specifieke niche wel eens groter zijn dan wanneer zij een algemene cursus zouden volgen.

Klant keuze

Ook hier kun je handig op inspelen met toegespitste en duurdere producten. Zelf maken wij bij onze FMT Academy algemene cursussen met algemene voorbeelden, maar kunnen we die algemene voorbeelden vervangen door specifieke voorbeelden, waardoor we makkelijk een niche kunnen bedienen.

In je gewin

Met andere woorden: denk goed na welke klant je waar met welke content wilt gaan bedienen. Maak je content zo dat je hem makkelijk anderstalig kunt maken, of zo dat je hem makkelijk voor een andere doelgroep kunt maken. Probeer een logische opvolging van product a naar product b te maken. Maak je content specifiek en duurder als je voor een niche kiest. En twijfel niet, doe het gewoon en probeer het uit!

Mooi voorbeeld: Jessie J

Een mooi (muziek) voorbeeld vind ik Jessie J. Zij besloot om aan een Chinese talentenjacht mee te gaan doen toen ze de Westerse muziek markt zat was (en de Westerse muziekmarkt haar 😉 ) Het Chinese publiek is massaal natuurlijk en door haar deelname boorde ze niet meteen een ‘andere’ markt maar vooral ook een hele grote markt aan.

Over de schrijver
Michel Penterman maakte de afgelopen jaren furore met zijn online cursussen en passieve inkomsten stromen. Meer dan 10 jaar online ervaring en meer dan 30 jaar ondernemers- en levenservaring heeft hij nu ingezet om andere experts te helpen meer en leukere verdiensten te realiseren met hun kennis.
Reactie plaatsen

Een week lang tips over de 4 urige werkweek!

Meld je aan en ontvang een week lang vrijblijvend tips hoe jij je 4 urige werkweek kunt starten!