Een actieve community bepaalt de waarde van je bedrijf
Activatie van je community
Vorig jaar had ik een gesprek met een groot investeerder die veel in de Food Sector investeert. Hij had onder andere in een bedrijf geïnvesteerd dat gezonde pizzabodems maakt.
Op zich was dit een prachtig product en het lag ook in diverse supermarkten.
Waarde creatie door activatie
Maar wat deze investeerder écht bijzonder vond aan het bedrijf, is dat ze met social media en online marketing zó goed hun klanten en community konden bereiken, dat ze er invloed mee op de winkels konden uitoefenen.
Iedere keer als het product uit het assortiment verdween in een supermarkt, mobiliseerde het bedrijf moeiteloos de achterban en kwam het product weer in de schappen te liggen.
Waardevolle community is dus een assett geworden
Blijkbaar is je actieve community dus een belangrijk onderdeel van de waarde van je bedrijf geworden en is het zelfs zo dat investeerders voor dit 'kunstje' (dat natuurlijk wel oprecht moet zijn en in het DNA van je bedrijf moet zitten) er veel waarde aan toekennen. En terecht, want als jij een community kunt sturen tot aankoop, is dat van enorm veel waarden.
Social media en email marketing inzetten
Maar hoe bereik je je community dan en op wat voor manier kun je klanten aan je binden? Laten we voorop stellen dat er een gedeeld belang moet zijn. In bovenstaande geval was het simpelweg een pizzabodem die niet van deeg was gemaakt, maar van bieten of van bloemkool. De doelgroep, je raadt het al, waren ouders die hun kinderen zonder schuldgevoel een pizza wilden voorschotelen.
Met de gedachte dat er geen ongezond deeg, maar juist verse groente (restanten) in de bodem zitten, is het voor de kinderen toch wat vaker feest op het gebied van lekker (on)gezond eten.
Voordeel van deze doelgroep (de ouders) is wel dat ze veel op Social Media zitten (profiel: moeders, 30+ tot 45) ik weet het, we sexualiseren en discrimineren maar deze doelgroep is natuurlijk enorm goed via Instagram en mogelijk ook Facebook te bereiken. Weet je ze eenmaal met een email adres aan je te binden, dan heb je natuurlijk ook op die manier een rechtstreekse lijn met hen.
Social media en email bestand ingezet voor Albert Heijn
Vandaag zijn wij ook zo'n offensief begonnen, waarbij we via Social Media, Email Marketing en Whatsapp oproepen om onze klanten naar de klantenservice van Albert Heijn te laten appen. We hebben een halve toezegging dat we daar met een tweede product in de schappen komen te liggen, dus dat moeten we ondersteunen met alle middelen die we hebben! Werkt supergoed, het resultaat, daar gaan we met samengeknepen billen op zitten wachten ;-)