arrow_drop_up arrow_drop_down
€125.000 media waarde gecreëerd met een ware Purple Cow
10 januari 2021 
in PR

€125.000 media waarde gecreëerd met een ware Purple Cow

Zo in het begin van het jaar is het goed om op het afgelopen jaar terug te kijken. Ik werkte voor de boeren van Amstel. Een Startup, met weinig marketing budget en hoge ambities. Dan weet je dat er maar één mogelijkheid is: opvallen, en met bijzondere acties veel nieuwswaarde genereren.

Boeren van Amstel heroveren Amsterdam

Zo ontstond het plan om met 10 boten in V-formatie over de Amstel Amsterdam binnen te varen met een aantal levens grote pakken melk daarop. Die zouden we gaan aanbieden aan wethouder Ivens van de gemeente Amsterdam. De actie noemden we: “boeren van Amstel heroveren Amsterdam”. Want Amsterdam, dat is van ons, en niet van corporates met aandeelhouders in het buitenland.

Bekende promenade

Aan boord namen we enkele bekendheden mee, zoals de directie voorzitter van de Rabobank Barbara Baarsma en chef-kok Joris Bijdendijk. Op een gelukkig nog mooie herfstdag in november voeren we met 11 boter informatie inderdaad over de Amstel. Een aantal dagen van tevoren had ik een persbericht uitgedaan en samen met onze belangrijkste partners de pers benaderd. Dat pakte goed uit.

Zo stonden we met een groot artikel landelijk in de Telegraaf, besteedde het NRC aandacht aan ons en stonden we met een mooi artikel in het Parool. Daarnaast zaten we in de hoofd uitzending en in de herhalingen van hart van Nederland van SBS6, waren we uitgebreid te zien in NH Nieuws en op diverse lokale tv zenders.

€125.000 media waarde

Dit alles deden we om aandacht te vragen voor het feit dat wij sinds kort in 180 Albert Heijn in Amsterdam en omstreken lagen. Daar hadden wij totaal geen budget voor, maar nu, een paar maanden later, blijken wij een van de best lopende formules te zijn op het gebied van lokale producten. We hebben alle media aandacht opgeteld en door een expert laten uitrekenen dat we hiermee een media waarde van meer dan € 125.000 gegenereerd hebben. De kosten voor die dag waren… € 200 (voor het huren van de boten).

Vrijwillige deelname

Voor de rest vond iedereen het zo’n leuke actie dat iedereen daar graag vrijwillig zijn tijd aan besteden. Je kunt je voorstellen dat zo’n actie als dit een groot succes is en van belang is en het verschil kan maken tussen wel en niet slagen. Vrijwel in iedere Branch is het mogelijk om dit soort acties te bedenken. Je moet alleen creatief zijn en durven.

Purple Cow kou van Seth Godin

Een van de gevleugelde uitspraken van Seth Godin is dan ook: Stop Trying to be perfect, start being REMARKABLE. In de vele trainingen en cursussen die ik heb gegeven, merk ik dat heel veel mensen ontzettend perfectionistisch zijn. En dat dit een enorme rem is op het creëren van nieuwe dingen. Vooral mensen uit de communcatie-sector hebben hier last van. Aan hen luid zeker het de vies laat het perfectionisme los en probeer REMARKABLE te zijn. Dat kun je vooral zijn als je merk op zich al REMARKABLE is. Hou daar rekening mee met het oprichten en inrichten van je merk.

Hier onder kun je de video’s bekijken en de artikelen:

 

Over de schrijver
Michel Penterman maakte de afgelopen jaren furore met zijn online cursussen en passieve inkomsten stromen. Meer dan 10 jaar online ervaring en meer dan 30 jaar ondernemers- en levenservaring heeft hij nu ingezet om andere experts te helpen meer en leukere verdiensten te realiseren met hun kennis.
Reactie plaatsen

Een week lang tips over de 4 urige werkweek!

Meld je aan en ontvang een week lang vrijblijvend tips hoe jij je 4 urige werkweek kunt starten!