Democratisering van de productie middelen: iedereen een ster
Vanochtend las ik weer een mooi artikel in het Volkskrant Magazine over Meau Hewitt. Zij brak door met het nummer 'Dat heb jij gedaan'. Een nummer dat ze, naar eigen zeggen, met een 'krakkemikkige, goedkope microfoon' opnam in haar huiskamer. Niks geen dure studio.
Democratisering van de productie middelen
Het 'democratiseren van productie middelen' begon in feite natuurlijk al met de komst van computers en tekstverwerkers. Toen eind jaren '90 het internet als distributie medium beschikbaar kwam en iedereen opeens een website kon maken, kon je in feite al 'je eigen zender' starten.
Rol van sociale media
De sociale media zoals Youtube (2005) Twitter (2006) Flickr foto's (2005) maakten het opeens mogelijk om ook makkelijk zelf video's, (micro)teksten en foto's te delen. De early adaptors sprongen hier direct op in en hadden in eerste instantie de meeste aandacht (First Mover Advantage).
Versnelling door smartphones
Toen eind 00's daar de mobiele telefoon bij kwam als multifunctionele productie tool, was het opeens voor iedereen mogelijk om vanaf welke plek dan ook content te produceren en die zelfs in eigen beheer uit te geven.
Iedereen een ster, iedereen een uitgever
Daarmee was het ook opeens mogelijk om je talenten te laten bovendrijven en zonder de tussenkomst van massa media de aandacht op je zelf te vestigen.
Verdere professionalisering van content maken
En al die tools hebben niet stilgezeten. Je kunt nu kinderlijk eenvoudig live uitzenden op Youtube, met je telefoon een podcast maken en zelf eenvoudig een website in elkaar zetten. Tegenwoordig kun je ook zelf je design maken met gebruik van Canva en art director spelen voor je eigen merk.
Gelijkgestemden bereiken en communities vormen
Maar het kan nóg een stapje verder. De bestaande communities zoals Youtube, Facebook, Instagram, Tiktok maar ook Linkedin kun je prima als distributie platform inzetten, om klanten te bereiken die jou nog niet kennen. Dit noemen we het OPN effect, Other People Network.
Je eigen community? Probeer Huddle eens!
OPN ofwel Other People Network
De algoritmes van de 'big 7' zijn er allemaal op gericht om goed scorende content zoveel mogelijk op basis van relevantie onder de aandacht te krijgen van jouw 'potentiële klanten', laten we die term nu maar alvast introduceren.
Customer journey
Zij zitten aan het begin van hun customer journey en stuitten op jouw uiting doordat één van hun 'vrienden' erop geklikt heeft. Zo kom je in het netwerk van je netwerk terecht en kun je oneindig door blijven groeien.
Logisch tot zover allemaal, denk je.
Maar waarom heb je het dan nog niet gedaan? Waarom heb je nog geen gevolg gegeven aan jouw gevoel dat je je kennis wilt uitdragen?
Imposter syndrom en knowledge curse
Bij de meeste mensen speelt mee dat ze last hebben van het Imposter Syndrom. Ze schatten zichzef te laag in en zijn bang dat ze door de mand vallen als ze de rol van 'expert' op zich gaan nemen. Of ze hebben last van de knowledge curse; denken dat iedereen op hetzelfde niveau als zijzelf zitten en dus niets toe te voegen hebben.
Imperfectie
En dan is er natuurlijk de loden last die imperfectie heet. Of beter gezegd, die perfectie heet, het streven naar totale perfectie op alle vlakken, een wurggreep waarmee de meeste mensen de productie van hun content zo trachten te optimaliseren, dat er a) maanden zo niet jaren over een idee wordt gedaan en b) dat idee dus nooit het daglicht ziet omdat een idee geen idee meer is als het perfect uitgewerkt is, dan is het namelijk geen idee meer ;-).
Benut je talent en produceer je eigen content
Zo kom je er dus nooit. Het is goed om je productie dus gefaseerd in te gaan zetten. Bepaal ten eerste wat je voor wie wilt gaan maken en welke vorm dit krijgt.
Sluit je daarna af van de wereld en maak iets moois van je content: een boek, podcast, presentatie, video; het maakt mij niet uit maar máák wat!
Podcasts, video, presentaties, updates, blogposts, etc.
De een heeft een mooie stem en kan dus prachtige podcasts maken, de ander is video geniek en kan fantastisch presenteren, weer een ander is het perfecte model voor begeleidende foto's en dan heb je natuurlijk ook nog de schrijvers onder ons die met woorden kunnen toveren.
Canva, ideaal als je je merk professioneel wilt opbouwen
Kom in beweging en máák wat
Durf het dus aan en zet die eerste stap. Maak iets moois wat je vervolgens kunt delen. Voelt het goed, dan ga je verder. Krijg je feedback, dan gebruik je die dankbaar. En gebeurt er niets, dan blijf je gewoon vertrouwen op dat gevoel dat je succes alleen kunt afdwingen door dóór te blijven gaan!
Tijd voor strategie en overzicht
Nu je de smaak te pakken hebt, kun je gaan nadenken over het product wat je wilt gaan maken. Wat maak je voor wie, welk niveaus houd je aan, waar begin je, waar stop je, op welk moment ga je upsellen en wat voor prijs krijgt je online leerprogramma?
Het onontbeerlijke lesgrid
Nu wordt de rol van je lesgrid ontzettend belangrijk en moet je je laten helpen als je er niet uit komt. Het lesgrid verdeelt je kennis in lessen met hoofdstukken. En daarin geef je ook aan wat je per hoofdstuk gaat maken. Een video, presentatie, opdracht, geluidsbestand, tekst.. etc.
De weggever
Mocht je nu écht de smaak te pakken hebben, kun je aan je weggever gaan denken. De 'proefrit' die je je aanstaande klanten kunt aanbieden. Met de weggever kun je van een toevallige passant een klant maken, door zijn email adres te vragen en hem/haar hierna met meer content te benaderen.