Page content

article content

Werk aan je bekendheid met het afgeven van referrals

Okay, ik zal het maar toegeven, ik geef altijd gewenst en ongewenst testimonials af.

Het is een perfecte manier om:
– onder een relevante doelgroep
– met het bereik van een ander
– en een gedeelde ‘opbrengst’
gratis publiciteit te krijgen.

Ook voor interviews sta ik altijd open en werk ik altijd mee. Veel mensen vinden het eng, maar het kan zoveel voor je betekenen. Lees hieronder de belangrijkste tips maar kijk ook even mee.

Zoals bijvoorbeeld deze interviews hieronder, eentje met de IMU en de ander met Erwin Blom:

Wat te doen?

Ik denk dat het van belang is dat je goed in de gaten houdt waar je testimonials kunt achterlaten. Wees hier alert op en dring je zelf anders ongegeneerd op 😉

Maak een overzicht met wie je samenwerkt, welke software je gebruikt, in welke samenwerkingsverbanden je zit en bij wie je een referal zou kunnen achterlaten. Denk ook aan netwerken als Linkedin waar je in een zucht een blinkende referentie over iemand kan achterlaten.

Een goede referentie zegt namelijk ook altijd iets over de afzender van de referentie. Dit bereik kun je dus makkelijk en gratis krijgen. Maar doe het niet ‘over de top’.

Relevante doelgroep

Ook is het van belang om te kijken of je interview getoond wordt aan de juiste doelgroep. Er moet veel ‘over je gepraat’ worden. En dat moet je faciliteren met de juiste brandstof.

Hergebruik van het interview

Een video interview is natuurlijk super waardevol. Vooral als je het kunt hergebruiken zoals ik hierboven heb gedaan. Neem dit zeker mee in je overwegingen. Ook de context waarin je getoond wordt, speelt mee. Simpel gezegd: als je in het NOS journaal zit, heeft je video meer waarde dan wanneer je bij de lokale omroep van een nietszeggend dorpje zit.

Waar op letten?

Waar je wel even op moet letten: vraag van tevoren of je nog invloed kunt hebben op de inhoud. Spreek af wat er wel niet gevraagd mag worden. Of wat de vragen zijn.

En hoe het gaat heten. Nou is dat met een video een beetje lastig. Maar de titel van de video “Vision: 10.000 euro per maand met online gitaarles, Michel Penterman laat zien dat het kan” tja, daar was ik op zich helemaal niet zo happy mee. Want als je nu op Youtube “gitaarles michel penterman’ intikt dan komt deze video naar boven.

Maar in dit geval heb ik niet gevraagd het te veranderen. Bij mijn andere activiteiten kwam hij namelijk wel van pas. En het is gewoon onderdeel van het spel. Journalisten moet je niet te veel lastig vallen hiermee, want dan nemen ze de volgende keer een ander. It’s all in the game!

Comment Section

0 reacties op “Werk aan je bekendheid met het afgeven van referrals

Plaats een reactie


*


Phoenix WebsitePhoenix Website