Geef je sales een boost met Free Publicity en Social Media
02 oktober 2017 
in Blog
5 min. leestijd

Geef je sales een boost met Free Publicity en Social Media

Ik ga je laten zien hoe je veel free publicity (gratis publiciteit) kunt krijgen en hoe je daarbij gebruik kunt maken van social-media.

Help redacteuren van de krant, tv- en radioprogramma's en blogs met jouw content

Ik heb zelf ondervonden dat redacteuren van zowel kranten, online magazines en tv programma’s altijd opzoek zijn naar content. We grappen wel eens dat journalisten lui zijn.. dat is natuurlijk niet waar, maar het is wel heel verstandig om ze te helpen met de content die jij kunt aanbieden en waar zij naar op zoek zijn. Ik heb daar samen met Hugo een aantal keren heel succesvol gebruik van gemaakt.

Free publicity met TV programma en enquete

De eerste keer dat wij free publicity genereerden was in 2003 met een programma dat op RTL werd uitgezonden; ‘de werkplek’. We interviewden toevallig 13 bekenden van mij en daaruit bleek dat mannen graag een foto van hun gezin op hun bureau hebben, vrouwen een bosje bloemen en dat 87% van de werknemers totaal geen interesse had in een flexplek.

Publiciteit in alle kranten én radio programma's

Dat heeft destijds vervolgens alle serieuze kranten gehaald. Het is verder op radio 1 geweest, radio 538 en de eindredacteur is zelfs een aantal keren live in de uitzending geweest van dat soort programma’s. Al met al heeft het veel publiciteit opgeleverd.
Zo heb ik dat trucje nog een aantal keren samen met Hugo herhaald; we zoeken altijd haakjes en rubrieken om te kijken of we free publicity kunnen genereren.

Gratis publiciteit in De Telegraaf

Zo is het ook een keer in de telegraaf gelukt, met een rubriek die ondernemers heet. Samen met een bekende heb ik die rubriek gevolgd en een stuk (bestaande uit foto’s, tekst etc.) aangeleverd wat zij konden gebruiken.

Op de TV via Twitter

Ook is het mij een keer overkomen dat ik op Twitter tweette dat ik iets met een techniek van google ging doen (‘hangout on air’). Dat werd vervolgens opgepikt door NOS op 3, die daarop vroeg of ik s ’avonds in de uitzending wilde zitten, wat ik natuurlijk heel graag deed. Een half jaar later belde google me op met het bericht dat ze iets nieuws hadden namelijk de ‘Helpouts’. Editie nl ging daar aandacht aan besteden en of ik mijn kunstje weer wilde doen. Dat soort dingen doe ik altijd heel graag.

Wist ik veel dat een publiciteitsstunt zo goed zou scoren

Ik heb dat in mijn eerste bedrijf the Beach in Aalsmeer ook ontzettend vaak gedaan. Daar hadden we bijvoorbeeld vloer-verwarmd zand wat echt een enorme aandachttrekker was. Aan alles wat we daar deden gaven we een naampje, en daar verzonnen we een publiciteitsstunt omheen;  toen we de zandbak gingen vullen met zand verzonnen we daar een kruiwagenrace omheen, waar pers op afkwam. Toen we de eerste keer opengingen hadden we de Dutch open beachvolleybal kampioenschappen, waar studio sport op afkwam. Daarna hebben we nog talloze keren dealtjes gemaakt, bijvoorbeeld met o.a. RTL’s goede tijden slechte tijden, waarvoor we weer ruimte kregen in de telegraaf bij Henk van der Meijden.

Barters als free publicity

We sloten verder deals met 538 dat zij hun feesten met mediabureaus bij ons gaven en dat wij dan vervolgens weer ruimte op 538 kregen. Dat was allemaal uiterst succesvol en dit heeft ons heel veel aandacht opgeleverd, en daardoor ook weer heel veel klanten natuurlijk.
Tegenwoordig kun je natuurlijk prima gebruik maken van social-media. Het is echt een kwestie dat je je antennes uitzet, want er komen veel signalen vanuit de markt. Die komen vaak vanaf het social netwerk zelf. Daar zitten de journalisten en je kunt ze daar ook bereiken. Ze vertellen wat ze doen, en soms gebeurd het dat de journalisten jou opzoeken.

Via Youtube benaderd voor een TV programma

Hier zie je 2 berichten in mijn inbox op YouTube; als we kijken naar de onderste, van Joanna van Meer, dan zien we dat die het volgende zegt: ‘’Ik benader je in verband met het nieuwe televisieprogramma ‘we are family’ van SBS6 dat binnenkort te zien is. Ik stuitte op je YouTube kanaal en kwam allerlei leuke filmpjes tegen…’’ etc.

Hierop heb ik met mijn gezin een auditie gedaan en we zijn het niet geworden, maar de les die we hieruit kunnen trekken is dat het gewoon veel en vaak schieten is en soms ook schieten met hagel… vaak schiet je mis, maar als je raak schiet dan heb je vaak ook wel wat moois in handen.

Onsterfelijk want Vereeuwigd bij Beeld en Geluid

Een ander bericht wat hierboven staat is van het Nederlands instituut voor beeld en geluid. Die geven een tentoonstelling over YouTube. In dit bericht kondigen ze aan dat werk van mij is geselecteerd en aan die tentoonstelling is toegevoegd (aan thema muziekmaand in december). ‘’Naast de vertoning van dat materiaal nemen we het genoemde materiaal ook graag op in ons archief. Daar bewaren we een miljoen uur aan Nederlandse radio en televisie uitzendingen, muziek, documentaires, films en nog veel meer.’’

Mijn 4:18 seconde durende filmpje is dus toegevoegd aan een miljoen uur Nederlandse radio en televisie uitzendingen. Dat vind ik natuurlijk hartstikke leuk en heb daarop besloten om de afzender van deze mail te benaderen, want zij doen heel veel met YouTube. Dat is in dit geval Bart van der Linden, chief editor en head of research bij de beeld en geluid experience. Ik heb hem vervolgens een bericht gestuurd en aangegeven dat ik veel met YouTube doe, ik hier trainingen over geef en dit voor mij een prachtig publiek zou zijn.

Betrek alle media als je free publicity wilt

Een van de trucjes die ik je ook wil leren is dat je meteen even naar twitter kan gaan. Deze meneer heeft namelijk een twitter account welke ik ben ik gaan volgen. Een van de belangrijkste dingen die ik doe is dat ik hem heb toevoeg aan een (door mezelf aangemaakte) corresponderende lijst. Zo heb ik hem toegevoegd aan de lijst journalisten. In die lijst zitten allemaal journalisten (Volkskrant, het Parool, televisie, radio etc.) iedere dag kijk ik zo heel makkelijk waar die mee bezig zijn. Vaak plaatsen ze ook oproepen op twitter; van wat ze zoeken of waarmee je ze kunt helpen.

Maak een perslijst

Ik heb een Excel bestand aangemaakt met de naam perslijst. Je ziet de kolommen: Bedrijf, Naam, E-mail, Twitter, YouTube, LinkedIn, Facebook, Mobiel, Telefoon en Interesse. Op deze manier heb ik een goed overzicht van media-achtige types die ik kan benaderen op het moment dat er iets speelt bij mezelf, of op het moment dat er bij hen wat speelt waar ik wat mee kan.

Gun je skoeps aan 'experts voor in de keten'

Zo ben ik ooit in contact gekomen met Richard en Lieke Lamb, 2 trendwatchers. Daar heb ik in 2009 of 2010 een mailtje van gekregen dat zij iedere vrijdagavond een radio-uitzending maakten met een trendwatcher-show en of ze me hiervoor konden interviewen. Ik denk dat er uiteindelijk maar 7 mensen naar luisterden (inclusief Richard Lieke en ik) maar ik vond het superspannend en superleuk om te doen.

Sindsdien heb ik Richard altijd mijn skoeps gegund, bijvoorbeeld toen hij met Cor Bakker live ging. Hij heeft een heel goed netwerk samen met Lieke waardoor er veel mensen aan me worden voorgesteld. Op die manier kun je dus ook veel aandacht krijgen en genereren. Uiteindelijk is het allemaal een kwestie van geven en nemen.

Opdracht Free publicity social media

Download de presentatie

Download hier de invul sheets

Over de schrijver
Michel Penterman is een impact ondernemer met ruim 25 jaar aan ervaring
Reactie plaatsen

Passief en schaalbaar inkomen, klanten in overvloed en wederkerende inkomsten met jouw eigen succesvolle online programma's!

Ontvang nú de belangrijkste tips in je mail en Shine Like a Star!