11 cruciale stappen voor het maken van een goede weggever
01 mei 2019 
in Blog
4 min. leestijd

11 cruciale stappen voor het maken van een goede weggever

11 cruciale stappen voor het maken van een goede weggever

Als je je expertise en vakkennis op een goede manier voor het voetlicht wilt brengen, is het van belang om een goede weggever te maken. Daarmee maken potentiële klanten een ‘proefrit’ met jouw producten en kunnen ze nader kennis met je  maken. Deze 11 cruciale stappen moet je nemen om een succesvolle weggever te maken:

Stap 1: welke kennis wil je in je weggever gratis weggeven?

Veel experts die een gratis weggever maken, weten niet goed welke kennis en expertise ze daarin voor het voetlicht moeten brengen. Het is van belang dat je voor de kennis kiest die jou ook daadwerkelijk omzet en aanzien geven.

Dat is vaak een combinatie van je core business (wat is in essentie de basis van jouw toegevoegde waarde), de opgedane ervaring die je daarin hebt opgedaan als bewijs en een toespitsing op de markt die je er mee wilt bedienen.

Stap 2: welk niveau heeft je gratis weggever?

Als je weet tot wie je je richt, kun je het kennis niveau van je weggever gaan bepalen. Daarin moet je niet vergeten dat jezelf vaak veel meer weet dan dat je denkt, en dat je klant vaak veel minder weet dan dat jij denkt.

Dit betekent dat je vooral in de promotie van je weggever een duidelijke situatie schets moet maken: ‘Voldoe jij aan deze  xxx eisen en ben je op zoek naar xxx informatie’ (dan ben je hier aan het juiste adres.

Stap 3: welke vorm krijgt je weggever?

Nu is het van belang om te bepalen welke vorm je weggever gaat krijgen. Er zijn veel mogelijkheden:

  • je schrijft een e-book (met teksten en plaatjes)
  • je schrijft een whitepaper (een academisch getint stuk met teksten en plaatjes én links naar wetenschappelijke bronnen)
  • je geeft een aantal tips per e-mail (tekst en plaatjes)
  • je geeft toegang tot een deel van een online cursus
  • je geeft toegang tot een aantal video’s

Aan teksten en plaatjes ontkom je meestal niet, deze zijn vaak ook makkelijk om te maken. Video’s zijn als weggever effectief om een persoonlijke boodschap over te brengen en om processen visueel goed toe te lichten. Een video lijkt een stuk lastiger te maken, maar er zijn diverse tools die het maken van video’s juist enorm eenvoudig maken.

Stap 4: wat vertel je wel en niet in je weggever

Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je in je weggever alle expertise die je hebt weggeeft. Je kunt dus kiezen voor een aantal basis elementen die je toekomstige klanten overtuigen van jouw kennis en kunde.

Het is niet de bedoeling dat je jezelf bovenmatig promoot, maar je kunt best laten weten wat je allemaal kunt en in welke gevallen je wat hebt toegepast.

Stap 5: maak je weggever persoonlijk

Het is van belang dat je een persoonlijke signatuur aan je weggever geeft. Laat zien wie je bent, wat je missie is en waartoe jij op de wereld bent gekomen.

Gebruik mooie, sprekende foto’s van jezelf, onderteken met je handtekening en gebruik daar waar nodig een sales video waarin je jezelf op een prettige en natuurlijke wijze voorstelt.

Stap 6: maak je weggever tijdloos

Een cruciale fout die veel experts maken, is dat ze in een weggever actuele zaken vertellen. Dat is niet handig, omdat je de weggever dan maar tijdelijk kunt gebruiken.

Zorg er dus voor dat je iets ‘tijdloos’ maakt en waar zowel je klant als jij lang plezier van kunnen hebben.

Stap 7: hoe geef je een weggever vorm

Let goed op: een weggever kun je dus in verschillende vormen consumeren. Schrijf je een e-book? Laat dan een omslag van een boek vormgeven met een aansprekende titel. Er zijn diverse gratis tools waar je met één druk op de knop zo’n cover maakt.

Geef je toegang tot een aantal video’s? Dat is wat lastiger. Je ziet vaak dat experts een DVD serie vormgeven waardoor het voor hun klant duidelijk is dat het om video’s gaat. Ook kun je een aantal afbeeldingen van een laptop of telefoon maken waarop je diverse video’s ziet.

Stap 8: hoe schrijf je een e-book of whitepaper

Als je een e-book of whitepaper wilt weggeven, kun je prima een mooi boek maken in Word, of op een Apple in Pages. Ook kun je kiezen voor een powerpoint presentatie (of keynote op je Apple. iBooks Author of InDesign zijn wat ingewikkeldere tools, daar kun je eventueel een professional mee aan de slag laten gaan.

Als je aan het einde maar een PDF bestand overhoudt, dat je makkelijk als download ter beschikking kunt stellen.

Stap 9: zet je weggever op je website

Nu is het zaak om je weggever op je site te zetten. Vaak gebruik je daar een email marketing programma voor met de mogelijkheid om autoresponders te plaatsen. Deze programma’s genereren een code die je bijvoorbeeld in WordPress als widget of plugin op je site kan zetten.

Als een bezoeker dan zijn email adres achterlaat, verstuurt je email programma automatisch je weggever of kun je je klant laten linken naar een pagina waar hij de weggever kan downloaden. Ben je nog niet zover? Laat je klant dan een mail naar jouw email adres sturen, en geef je klant handmatig toegang tot jouw weggever.

Stap 10: hoe promoot je je weggever

Nu je je aanmeldingspagina (optin pagina) hebt gemaakt en je opvolgmail klaar staat, staat niets je meer in de weg om je weggever te gaan promoten. Tijdens het ontwerpen van je afbeeldingen en teksten is het van belang dat je direct een aantal afbeeldingen maakt die je op je sociale netwerken kunt achter laten. Het is van belang dat je merk, je beeld merk, je kleuren en lettertypes heel consistent ingezet worden.

Heb je eenmaal dit soort afbeeldingen klaar staan, dan schrijf je een teasende tekst, plaats je de afbeelding erbij en zet je in je update een link naar je aanmeldinspagina.

Stap 11: zorg voor een goede opvolging met je weggever

Nu de eerste klanten zich aanmelden, is het van belang dat je direct goede opvolging geeft. Hoe lang krijgen ze tips van je? En wat gebeurt er dan? Ga jij ze bellen? Kunnen ze zich aanmelden voor een intake gesprek? Ga je ze persoonlijk uitnodigen voor een webinar?

Het is van belang om je potentiële klanten op tijd een goede en aantrekkelijke aanbieding te doen. Hun aandacht ebt namelijk al weer snel weg en ze oriënteren zich ongetwijfeld breder dan een bezoek aan jouw site. Volg je weggever dus op tijd op met een aantrekkelijk aanbod en realiseer je goed dat een gemiddelde klant minimaal 7 contact momenten heeft gehad voordat hij of zij überhaupt iets van je ging bestellen.

Hoe ga je verder na het maken van een goede weggever?

Natuurlijk is de gratis weggever pas de eerste stap op weg naar een transactie. Dat kan het inhuren van jouw diensten zijn. Maar mogelijk koopt een klant ook toegang tot jouw online cursus. Dat is een goede volgende stap weg naar het realiseren van een geautomatiseerd en passief inkomen.

Over de schrijver
Michel Penterman is een impact ondernemer met ruim 25 jaar aan ervaring
Reactie plaatsen

Passief en schaalbaar inkomen, klanten in overvloed en wederkerende inkomsten met jouw eigen succesvolle online programma's!

Ontvang nú de belangrijkste tips in je mail en Shine Like a Star!